fredag 15 juni 2018

"Jag lyssnar inte på dig för du är vit".

Tänk er att elever hade sagt det motsatta.
Vad hade hänt då?

När jag själv gick i skola blev det en dispyt mellan en vän till mig och en annan tjej på skolan. Den andre tjejen kallade min vän för "j*vla svennejävel" varpå min vän svarade "j*vla blattejävel".
Resultatet blev en veckas avstängning för min vän och ingenting för den andre eleven.
De menade exakt samma sak men med olika ord.
Straffet skilde sig oerhört mycket.
svt.se

Om en elev säger till en lärare att de vägrar lyssna på den för att läraren är vit händer ingenting. Tänk er motsatsen. Eleven säger till läraren att den vägrar lyssna på läraren för att den är svart.
Vad hade hänt då?

Orden har uttalats mot en lärare i en av Dalarnas skolor.
Rektorn på skolan har uppmärksammat att eleverna kanske inte hänger med i undervisningen då de på sin fritid går och läser koranen. De har koranundervisning.
De som går där tycker att det är bra för att det gör att de vet vem de ska vända sig till om något inte gr som de vill och på bilden sitter några flickor som enbart visar ansiktet.
Deras kläder döljer alla kroppsformer.

Jag är väl extrem men jag undrar varför i hela världen man ska ha koranundervisning i Sverige.
Ok om det skulle vara under en kort period för att de ska inse varför de faktiskt fick fly hit men sen då? Jag hade tyckt att det var lika udda med en bibelskola.
Varför?
I Sverige är vi inte religösa och behöver någon hjälp med något kan man ringa BRIS.
Någon låtsasgubbe lär aldrig svara på några frågor.

De nämner att det inte är jobbigare än att ha fotbollsträning på helgen.
Till fotbollens försvar, tro det eller ej, så är det bra för kroppen att röra sig.
Jag tycker att det många gånger blir för mycket för långt ner i åldrarna men de rör sig, tränar att göra saker i grupp och är fria enskilda individer som formas olika.
En religiös grupp för studier kan bara handla om indoktrinering.

Jag tror rektorn menar att koranstudierna påverkar elevernas syn på samhället då de skolas in i ett liv som bygger på saker som inte fungerar i Sverige. De lär sig samma mönster som deras fäder flytt ifrån. Rektorn säger med att han är rädd att detta ökar på segregeringen.
Ja, helt klart.
Hur ska barnen som läser koranstudier på fritiden lära känna de svenskfödda eleverna?
Meningen kan ju inte vara att de som är födda här plötsligt ska lära sig arabiska och läsa koranen för att komma in i deras gemenskap. Det logiska måste vara att de anpassar sig till oss och gör det som många ungdomar gör här. Det är det enda sättet att integreras på.

Eleverna säger att de ska lära sig hur man ska leva, i Sverige tror vi att kvinnor kan själv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rektor-orolig-att-religion-gar-ut-over-skola
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/elev-koranskola-ar-som-vilken-fritidsaktivitet-som-helst