måndag 4 januari 2021

Det handlar om att leva som man lär..

Politik ska vara en förtroendebransch och den sista tiden visar verkligen vart skåpet inte står. Helt ärligt så bryr jag mig inte om partiledare eller ministrar åker varken på semester eller shoppar loss, utan bekymret är att man blir en hycklare.
För mig är nämligen hycklare det absolut värsta som finns.

Ha en åsikt, tyck något.. och stå sedan för det.
Lev som du lär.
Jag respekterar alla som står för det oavsett vad det gäller.
Vilket fotbollslag du hejar på, favoritmat du har eller politisk åsikt.
Det är för mig helt ovidkommande och har alltid varit så länge man står upp för det och kan förklara varför. Problemet är när man säger en sak, men sedan lever på ett annat sätt.
Därför ser jag bekymmer med det som sker.
Om Löfven hade sagt att det är upp till var och en att shoppa som de vill, så hade ingen kunnat säga något när han själv gör likadant. När människor som uttryckt att man ska stanna hemma reser på semester, då klingar det illa. Hade de uppmanat alla att leva som de vill, så hade ingen brytt sig.
Det är här hyckleriet blir tydligt.
Så du anser att en lockdown och munskydd är lösningen?
Då ska du faktiskt hålla dig hemma med ditt munskydd på.
Du kan då inte åka någonstans, gå på middagar eller bjuda hem folk för då kommer de där orden: Lev som du lär. Förtroendet blir skadat.

I politik handlar mycket om att visa en sida men sedan leva på ett annat sätt.
Det handlar om att vara en person utåt, men sedan vara någon annan när ingen annan ser.
Däri ligger mitt bekymmer. Jag är jag oavsett vem som råkar se mig, träffa mig eller ta en bild.
Jag är exakt så frispråkig som jag kanske uppfattas vara och vartenda ord jag skriver, skulle jag med lätthet kunna säga rakt ut också. Jag kan skämta om precis allt och anser att de som måste leva i en titulär box bör flyttas på. En titel innebär inte per automatik ett beteende och det tycker jag är en styrka, inte en nackdel.

Som många gör nu och har gjort tidigare så anser jag det bli helt fel när man går ut i ett "tyckasyndommig" på sociala medier. Buhu, jag följde inte reglerna. Blekinge har en riksdagsledamot som gjorde exakt likadant för ett par år sedan gällande pengar som "glömts" betala. När kvällstidningarna ringde gjordes ett snyftinlägg om att man betalt tillbaka pengarna.
Tur det inte var jag för jag hade förmodligen fått ett livstidsstraff på det.. men både då och nu så sitter man kvar.

Politiskt syns hyckleriet tydligt på många sätt.
Så vissa åker på semester?
Andra har fester?
Några går och shoppar?
Gör det, OM du inte har proklamerat motsatsen för då har du ett bekymmer.
Du kan inte heller gå ut om du snorar eller hostar för det blir fel och i dagsläget är det risk för att bli totalt shanghaiad om man gör det.

Politisk hyckleri är även att låtsas som om man är olika och det var jag motvilligt en del av innan. Mitt bekymmer, då som alltid, är att jag inte kunde vara tyst vilket också gjorde att jag blev väldigt impopulär i partiet. Tänk som i Sölvesborg där samtliga styrande partiers representanter tog beslutet om sillstoppet i EU, men sedan sitter lokalpolitiker och låtsas som om de kan förändra det. 
De skulle protesterat INNAN media fick nys om det och protesterna kom, men då hade det inte blivit något rampljus.

Att leva som man lär är kanske inte så enkelt för många, men det visar också hur falskt mycket är. Enligt mig kunde de flesta politiker tagits bort. Sänk antalet riksdagsledamöter och inför tjänstemannaansvar. Bara i kommunen kunde de med lätthet plockat bort hälften av politikerna och sedan halverat återstodens löner för helt ärligt. En politisk titel innebär precis ingenting.
Du tar beslut som tjänstemännen lägger fram till dig.
Tjänstemän som styrs av den viljeinriktning som kommunen har. 
Alltså, de som ska vara kunniga inom det de gör bör också få ta besluten och sedan ansvara för dem.
Svårare än så är det inte. 
Medborgerlig Samling vill precis det.
Det blir absurt att människor utan någon form av utbildning ska ta beslut i frågor de inte kan.
Dra det till sin spets.. hade du velat att någon ritade och byggde ditt hus trots att de var underkända i bild, slöjd och matte?
Flugit flygplanet utan adekvat utbildning?
Vårdat din svårt sjuke vän utan någon vårdutbildning?
Nej, det tycker nog alla är rätt.. men vi låter precis detta ske i varenda kommun.
Det måste till en förändring!

Lev som du lär.

Bild från svt.se