onsdag 20 januari 2021

Symboler dödar inte, det gör människor.

Förbjud!
Allt som kan störa någon ska förbjudas!
Riksåklagaren vill att tyrrunan ska jämställas med hakkorset.
Jag tänker precis som vanligt på ett helt annat sätt.

För mig är en symbol en symbol och precis som alla symboler i världen, så dödar de ingen.
Människorna bakom gör det.
Någonstans måste man då få ställa sig frågan om vem som har rätt att bestämma över vissa symboler. När jag var i Indien såg man Ra överallt. Det som i Europa mer är känt som ett hakkors.
En symbol för solguden Ra, som togs av nazisterna och förändrades till något de stod för.
Är det då symbolerna det är fel på eller de som väljer att se dem på ett speciellt sätt?

I mina tonår fanns det ett gäng som drog runt och även i andra delar av Sverige sågs den svenska flaggan plötsligt som en symbol för något fult. Jag tror visserligen bara att detta kan hända i Sverige, för alla andra är så stolta för sitt land, men det resulterade i att ma nästan skämdes för att visa flaggan.
Risken var ju att någon trodde att man var nazist.

Så, tyrrunan.
Jag fick faktiskt slå upp hur den ser ut.
En symbol som påminner om ett stort T eller som en pil som pekar uppåt.
För mig har den inte alls med nazism att göra och jag tänker tvärtom.
Vill man att den symbolen ska förbjudas, då kommer den bara att locka fler.
Det är nämligen inte symbolen som gör fel, utan människorna bakom den.

Om symboler skulle omvandlas så innebär det att en grupp plötsligt skulle kunna "kidnappa" vilken symbol som helst, för att sedan göra den till något fult. Det blir då upp till alla andra att avgöra vad som är rätt och inte. Ta ett fotbollslags märke och börja göra terrordåd med den.. sprid konstiga åsikter. Blir det då fotbollsklubbens fel eller den som sprider det?
Man kan helt enkelt välja det.
Jag väljer att se en pil eller ett T. För mig är det inget fult utan bara en symbol som mycket annat.
Troll ska synas i ljuset, inte gömmas undan.