torsdag 21 januari 2021

Känns det verkligen rätt?

Biden vann och har nu svurits in som president i USA.
Oavsett vad man tycker om det så har han vunnit ett pris.
Han har nämligen slagit rekordet i att vara den äldsta president som någonsin svurits in i USAs historia. Med sina 78 år är han äldre än vad alla andra har varit.

Just det reagerar jag emot.
Jag får ofta frågan vem jag hade röstat på och jag svarar alltid likadant.
Så länge inte ledande politiker och partierna i sig tar ett konkret avstamp i att de är emot dödsstraffet, så skulle jag aldrig rösta på någon av dem. Den frågan är nämligen så oerhört viktig för mig.
Rent krasst kan jag utöver den frågan se fördelar och nackdelar med både den nuvarande och den tidigare presidenten.
Båda faller på samma sak: Åldern.

Det är nu man kan lägga energi på att jag diskriminerar äldre vita män, men för mig är det mer än så.
I ett land där det på pappret bor 328 miljoner människor.. finns det verkligen inga andra att föra fram?
Vi har två män på över sjuttio år.
Ingen vet ens om Biden kommer kunna sitta kvar hela sin presidentperiod på grund av de bekymmer hans ålder kan medföra. Blir det bra då?

Media jublar över att vicepresidenten nu är en kvinna.
Den första kvinna någonsin på den posten!
År 2021 hyllar man alltså att EN kvinna har fått en plats, samtidigt som man för debatten över två män som snart är redo för boendet?

Tänk tanken i Sverige.
Byt ut våra partiledare med sjuttioplussare.
Det finns såklart många fördelar med personer som, oftast, inte har yngre barn i den åldern. Som har mycket erfarenhet och förhoppningsvis har gjort någonting annat än att vara politiker i hela sitt liv. Förhoppningsvis har de iallafall en rejäl utbildning i grunden.
Många lever dock i det förgångna om hur det var förr.
"På min tid gjorde man såhär i skolan.." 
Japp, men nu är det år 2021.

Tycka vad man vill om Trump men det har varit en lugn mandatperiod utan krig.
Han har inte heller tagit ut någon lön för det han har gjort.
Biden sa i sitt tal att han ska slopa inreseförbudet från muslimska länder till USA, stoppa murbyggen och kräva munskydd i alla kommunala byggnader.
Den är förståelig med den ålder han har.

Jämför åter igen med Sverige.
Se vilka otroligt unga ledare vi har, många är kvinnor och även om jag har mycket att tillägga om de absolut flesta, så är jag glad att vi tror på yngre människor från båda könen.
Tänk att inte vara duglig som ledare förrän man har fyllt sjuttio år, utöver det faktum att du ska vara en man. Av de 328 miljoner människorna.. finns det verkligen inga yngre som skulle klara av det jobb som nu väntar Biden?
Någonstans måste man även fundera över vilka signaler det sänder över världen, när man måste uppnå denna ålder för att duga som en ledare. Helt fel enligt mig.
Lycka till Biden!
Händer det något eller du går vidare så får faktiskt USA en kvinnlig president och då har denna kommande mandatperiod slagit två nya rekord.

Bild från tv4.se