onsdag 27 januari 2021

IQ, kan räkna upp till hundra..

Magnus Uggla.
Mannen som verkligen kan sätta hammaren på spiken, då som nu.
För precis så tänker jag när jag läser och tittar på denna artikel.
Sååå... du sprutade in botox i hela ansiktet och halsen men förstod inte vad det skulle göra?
På fullt allvar tror personen i fråga att hon fått en muskelsjukdom och vill nu varna alla andra.

Efter att tsunamin hade drabbat Japans östra kust för många år sedan och då slagit ut kärnkraftverket där, så hade P1 ett frågeprogram kring detta. Människor fick ringa in och ställa frågor kring detta då media då precis som nu hypade upp allting. En kvinna ringde in och berättade att hon bodde utanför Oskarshamn och hon var nu rädd för att en tsunami skulle slå in och göra likadant i Sverige som i Japan.
Experten som skulle svara på frågor sa gång på gång att det går inte.
Det kan omöjligt komma en tsunami i Sverige.
Kvinnan vägrade förstå och till slut avslutades samtalet.
Ofta, ofta kommer jag tillbaka till detta.

Skämtar personen i fråga eller finns det verkligen människor som är så korkade?
På mellanstadiet går man igenom plattektonik, hur landmassorna rör sig och varför. Sverige kan inte på något sätt få en tsunami då vi befinner oss mitt på en platta.
Det är inte så att vetenskapen är ny för redan 1912 kom dessa tankar.

Så, hur tänkte jag nu?
Jo, jag tänker att just ordet "tänker" används för lite.
Kan någon år 2021 verkligen tro att gift in i kroppen är bra?
Om du blir sjuk och måste opereras eller utsättas för starka mediciner så ok, men att spruta in botox i ansiktet? Botox i sin rena form dödar människor och gör människor sjuka. (Läs botulinumtoxin)
Det väljer olika individer att spruta in i sin kropp helt frivilligt.
Varför?
Jo, för att denna tidsålder på något märkligt sätt anser att åldrandet är fult och obehagligt. Jag tänker åldrandet som något fint och värdigt för jag vill inte se ut som en 25-åring när jag närmar mig sextiostrecket. Idealen har fångat in människor som inte har sin grundtrygghet och gör att de tror att den tryggheten kommer i ett "perfekt" utseende.
Skönhet finns varken i en slät panna, ankläppar, förstorade ögon eller kindben.
Skönhet kommer inifrån.

Det ska bli spännande att se hur människor ser ut om ett tiotal år när ansiktena är tjugo år men kropparna närmre döden, eller det visar sig på riktigt att gift i kroppen inte är bra.
För det kan ingen räkna ut utan ett inslag i nyheterna.
Kvinnan på bilden är sextio år.