onsdag 6 januari 2021

Älskade grannland!

Historia fascinerar mig och just Danmark, jag älskar Danmark.
Jag älskar allt det som inte finns i Sverige för försök sätta sig över dem så får du dubbelt tillbaka.
Lite vi-känsla och j*vlar anamma!
Så magiskt bra!

Drottningen rökte offentligt och det sågs inte med blida ögon, men hon brydde sig inte.
I fjol visades ett danskt barnprogram människor helt nakna och svensk media förfasade sig. Danskarna tyckte att vi var överkänsliga för självklart skulle barn få se människor nakna.
När jag kom körande från Tyskland till Danmark härom året så tittade tullen in i bilen och viftade förbi oss för vi såg svenska ut men gången efter fick vi visa pass. När jag sa att jag tyckte det var bra menade han på att Sverige inte ens behövde tänka på att införa det för vårt land var redan kört..
Deras åsikter går aldrig att ta miste på!

Danmarks väg, eller ingen.
Det saknar jag i mitt kära fosterland för någonstans så blir allting helt oinskränkt för att det måste hållas en skenhelig fasad klistrad: "Allt är perfekt! Vi är bäst!"
Jag envisas med att diskutera Freden i Roskilde med alla elever.
Envisas med att Vasa faktiskt aldrig var vår kung här i södra Sverige för vi var då danskar och någonstans så hoppas jag att den danska andan om att faktiskt vara stolt över vad vi är finns kvar.

Nu blir det alltså rubriker över ett dansk barnprogram som handlar om en man med världens längsta penis. Jag skrattar faktiskt rakt ut. Sannolikheten att det skulle få lanseras i Sverige nu är lika stor som att Sunes jul hade fått sändas om den kom ny nu.
Det hade aldrig godkänts!
När Sune ritar en stjärngosse hade varit ett gigantiskt bekymmer och jag förundras över att det inte är censurerat än för så gör vi i Sverige.
Kan någon bli kränkt?
DÅ är det lika bra att vi helt enkelt stoppar det!

Hur gör då Danmark med sitt nya barnprogram?
De meddelar att de tänker sända all tjugo avsnitten och att de är mycket nöjda med programmet.
Heja Danmarks frispråkighet!

Bild från svt.se