måndag 25 januari 2021

Placebo, ordet som verkar nytt för många..

För en tid sedan fick jag som anställd inom skolan frågan om jag ville ha något skydd när jag arbetade. Skydd.?
Skyddsväst, batong och kravallhjälm?
Nej, tanken var visir eller munskydd.
Både och om man vill!
Jag tackar bestämt nej till politiska pekfingrar in i den verksamhet jag arbetar i.
Det intressanta är nämligen det, att pandemin har funnits i snart ett år.
NU kommer frågan.
Många barn och ungdomar är redan oroliga, känner att det är jobbigt på olika sätt samt tvingas till hemundervisning. Istället för att då göra det som yrket borde göra - utnyttja sin kompetens och lära ut om källkritik och förnuft - så ska jag då klä ut mig som om jag vore på väg att bli astronaut?
DET kommer verkligen lugna ner alla barn och ungdomar i våra skolor.

Hade det varit ebola med 90% dödlighet som drog in, då hade jag inte varit i skolan.
Jag hade hållit barnen hemma, men detta är en pandemi med väldigt låg dödlighet - runt 2%.
Av 10 000 smittade så dör 200 personer.
Av de som dör så hade 85% av dem avlidit inom det närmsta oavsett.
I de 15% som finns kvar så är de absolut flesta som dör fortfarande äldre människor.
Någonstans måste man sansa sig och tänka efter.
Arbetar du dessutom med de människor som ska ta över detta landet så är det högst lämpligt att tänket kring källkritik även tar sig in på arbetsplatserna. 

Varje dag dör det 1,5 barn i cancer. Alltså ungefär 10 barn i veckan.
Har ens någon tänkt tanken på att alla skolor i Sverige skulle ha munskydd och visir för att dessa barn är infektionskänsliga? (Sedan den 1 mars 2020 har det dött 9 barn MED corona, inte av).
Eller man ska hänvisa till att det är många andra som dör av detta?
Tittar man på arbetsför ålder, alltså från 20 år till 69 år vilket jag väljer för att det är de åldrarna som Folkhälsomyndigheten har, då är det sammanlagt 975 personer som har dött med corona.
Lägger man till att 85% av dem hade avlidit ändå men av andra orsaker, så är vi nere på drygt 150 personer i arbetsför ålder som har avlidit av detta i Sverige.
På elva månader. Det är knappt 15 personer i månaden.
Varje dag dör det 60 personer i cancer. 
Varje vecka dör det 10 barn i cancer. 

Så tänker jag ha visir eller munskydd?
Ja, möjligt om jag ska gå in och vikariera för träslöjdsläraren och slipa någonting.
Inte annars. Det är ett placebotänk som tror det skyddar den som bär det men som garanterat bara kommer skrämma upp de elever som finns i närheten.

Som lärare ska du visa ditt ansikte för att mimiken ska synas och på samma sätt som jag är emot slöjor som täcker ansiktet så är jag emot att jag som lärare ska stå framför elever med munskydd.
Den som aldrig har testat ett visir är nog inte heller medveten om hur ljudet förändras där inne så det ska bli mycket intressant att följa detta, när alla har fått hörselskador för att de skriker när de pratar.

Vill du ha visir och munskydd?
Ha då det men som den som ska guida elever in i framtiden, bör man kunna läsa av statistik från länder som har haft detta en längre tid - det hjälper inte.
Inte ens totala nedstängningar hjälper och kan man sin historia så förstår man att ingen kan fly. Kommer det en smitta så kommer den förr eller senare ta sig igenom alla, men stå där med ditt visir och munskydd.
Mina tankar går till Hip hip.
Bara du tror att cykelhjälmen hjälper mot meteorer och sprickor i jorden, då är det bra!
Det sägs att tro kan försätta berg så vi får väl se!

Bild från svt.se