söndag 10 januari 2021

Vems rätt att bestämma?

Jag blir uppriktigt rädd för den utveckling som visar sig i världen.
Människor, genom företag och diverse organisationer, tar sig rätten att sätta sig över individers åsikter. Trumps Twitter är nu helt borttaget.
Jag har Twitter men är i princip aldrig där på grund av klimatet som många gånger genomsyrar allt och den uppenbara vänsterfalang som rör sig i detta medie. Det betyder inte att det måste bort.

Så du gillar inte Trump?
Det är helt ok.
Man kan inte älska alla i världen men jag är uppvuxen med att man kan säga till kungen själv att han har fel, om man gör det på rätt sätt. Gillar du inte vad Trump skriver, nej men bläddra då bara förbi det.
Varför bli upprörd över något som du faktiskt inte behöver bry dig om?
Så någon lägger upp något som du anser vara fel?
Det är faktiskt alla människors rätt att få ha en åsikt och jag anser inte att någon ska förminskas.

Som jag ser på världen, så ska ingen censureras.
Var du kommunist, nazist, socialdemokrat eller Jehovas vittne om du vill.
Oavsett så har du din rätt att få uttrycka dig, på samma sätt som alla har rätten att säga emot.
Jag lägger nämligen det stora ansvaret på den enskilde individen att sålla informationen som kommer in. Det blir för mig mycket märkligt om någon annan ska ta ansvar eller bestämma över vilken information som är godkänd.
För mig blir det nämligen helt fel och ett lightstart för ett införande av en diktatur.
För den stora frågan när någon har börjat censureras blir VEM som ska få censurera.
Är det min eller din uppgift?

Om jag är militant übervegan och feminist, blir det då rätt om jag ska censurera matartiklar?
Eller jag med min relativt klara högeråsikter ska få bestämma över vilka politiker som ska få synas?
Det är enligt mig en oerhört farlig väg att gå.
Det kan nämligen inte vara någons rätt att bestämma detta.
Åsikter ska alla få ha och i samma sekund någons åsikter börjar tystas, då börjar de också attrahera grupper som kommer ta på sig en underdogdress och högljutt kämpa för motsatsen.

Troll ska ut i ljuset, inte gömmas undan.
Jag anser att världen är på väg i helt fel riktning när det fria ordet inte längre är fritt.