fredag 1 januari 2021

När man väljer information.

Det skrivs om klassmässiga mönster i vilka som dör av corona.
Trångboddhet är nämligen en risk, om man följer de linjer som finns i artikeln.
Mer forskning ska dock in på ämnet.

Sverige har fler trångbodda än övriga länder runtomkring. 
Detta kan vara en del i att det finns en större dödlighet här.
Titeln forskare eller expert förvånar mig många gånger, då det som borde räknas som sunt förnuft inte tas med i beaktandet. Jag må kanske vara en rasist, beroende på definitionen, men i min värld så måste man kunna se fler faktorer.
Om vi nu tittar på våra grannländer.
Varför är de inte så trångbodda?
Har de lika hög invandring som Sverige?
Svaret på den frågan är inte så klurig..
Våra grannländer har varit oerhört mer restriktiva med vilka som får komma till deras land.
Vi har släppt in alla.

Människor som då har kommit till Sverige, de bosätter sig tillsammans för att de faktiskt är vana vid det. Man bor med hela släkten eller åtminstone den närmsta familjen.
Gärna i en mindre lägenhet som inte kostar så mycket för då kan man skicka bidragspengarna söderöver.
Är jag då rasist med den tanken?
Jag gissar att jag har rätt.
Fakta går att ta fram om någon hade velat men det är säkert styrt som allt annat.
I min värld borde man inte ens få ut ett bidrag om man inte har arbetat i Sverige.

När man då bor så nära varandra, då kommer nästa sak in.
Kultur. Det där som ska hyllas i Sverige men görs på fel sätt.
De som drabbades först och värst var de invandrartäta områdena i Sverige.
Anledningen?
Jo men, forska ni på, men jag är säker på att det har att göra med hur man lever med varandra.

Svenskar i gemen är rädda för närhet och familjen, den träffar man på födelsedagar och storhelger på sin höjd. Det familjära är inte något för de flesta svenskar.
Att bo tätt är inte därför inget vi heller håller högt då vi vill att våra äldre ska skötas på ett boende, barnen på dagis eller i skolan och vuxna ska arbeta.
När då ingen av de faktorerna spelar in så blir det skumt.
Vad gör man hela dagarna om man varken arbetar eller går i skolan?

Jag tror att trångboddhet spelar in, men absolut inte bara det och om man nu ska se på det så måste man även jämföra med andra siffror i grannländerna.
Slå då ut antalet människor, beroende på bakgrund, och jämför med statistiken över corona.
I dagsläget dras alla över en kam, men om man verkligen vill se de socioekonomiska delarna så måste man även föra statistik över var i Sverige personen i fråga bor samt vilken etnicitet denne har.
Den dag vi har svart på vitt hur det ser ut där, då kan man också möta behoven i framtiden.

Man skulle också, rent krasst, kunna bli betydligt mer hårda med vad som gäller och inte.
Bidragsmänniskorna kan lämna Sverige.
Man kan också göra som Medborgerlig Samling var först ut med, och göra en biometrisk folkräkning. DÅ vet vi vilka som finns här och kan åtgärda de saker som behövs för att det ska fungera för majoriteten i landet.

Bild från svt.se