måndag 5 juni 2023

Jag är gammeldags.

Jag brukar beskriva mig själv som en blandning mellan ung och gammal.
Jag tycker om teknik men vill att det ska vara som förr.
I skolan kan självfallet teknik underlätta väldigt mycket, men jag tycker det är förkastligt när tekniken faktiskt inte blir något bra utan tvärtom.
Jag kan dra hur många exempel som helst.

Som SO-lärare ingår det att lära ut om geografi.
Bekymret är att ett modernt klassrum idag inte är utrustat med en karta.
När jag började arbeta som lärare fanns det kartor i alla klassrum.
Sådana man drog ner, och jag älskar dem!
En för Sverige, en för Europa och en för Världen.
Fantastiskt bra!
Nu anser man att den kartan ska tas via projektorn och datorn och visst, det är klart att jag kan ta upp den där men det spontana försvinner fullständigt.
Det fungerar dessutom bara när internet stämmer, projektorn fungerar och alla sladdar är ok.
Det är inte en självklarhet!

Eleverna sedan.. jag tar bort datorerna det första jag gör.
Självklart kan de användas ibland, men när jag har svenska så anser jag att barn ska skriva med penna och gör det på ett papper. Vad som helst för att träna den finmotoriken.
Inget kan nämligen väga upp den kunskapen och den följer med.
Att skriva sitt eget för och efternamn i skrivstil är ingen självklarhet för ett barn som slutar årskurs sex.
Det är för svårt!
Skrivstil tog man bort för länge sedan.

Teknik är fantastiskt!
Problemet, som nu håller på att vända, är att den nya tekniken inte ska ersätta det som redan finns utan istället komplettera det. Att kunna skriva med penna är oerhört viktigt och även om tekniken idag finns, så måste man också inse att det finns tillfällen då det inte fungerar.
Internet är ingen självklarhet om det blir krig.
Internet är ingen självklarhet i många delar av världen, så det är bättre att säkra upp och kunna båda delar istället för att bara ta bort den ena.

Nationella prov.. självklart ska de vara i skrift och inte digitalt.
Speciellt på lågstadiet.