söndag 4 juni 2023

Vad är WHO?

WHO.
En förkortning för World Health Organisation.
Världshälsoorganisationen.
De varnar nu för en större och dödligare pandemi som kommer drabba jorden.
Som skeptiker till de siffror som ens fanns för corona, så börjar jag ifrågasätta detta starkt.
Vilka är WHO till att säga något om detta?
WHO, som gick ut och varnade att Sverige var ett farligt land under corona, när det i efterhand med tydlighet har visat sig att Sverige inte var ett problem.
Siffrorna på antalet döda i corona är ett skämt, då merparten av dem som enligt anteckningarna dog av covid faktiskt hade dött oavsett inom några veckor.
Precis som en vanlig säsongsinfluensa.

Allting har i efterhand visat att Anders Tegnell, trots den utskällning han fick i början, hade helt rätt i sitt tänk. Det fungerar inte att stänga ner samhället och trots att Sverige inte var så strikta som i många andra länder, så kan vi se hemska konsekvenser utav besluten då iallafall.
Stackars dem som fick sjukdomar under corona.
De som var ensamma, äldre och sköra.
De dog ensamma.
Det är inte värdigt någon!

Vad kostar då WHO Sverige?
Den siffran är inte lätt att hitta men jag har letat.
Det jag kan hitta är att SIDA - alltså Sveriges biståndsmyndighet - gav WHO 430 miljoner kronor år 2020. Senare siffror ser jag inte men enligt WHO så lever de på bidrag från medlemsländer.
Jag har letat efter siffror över löner men jag är uppenbart inte tillräckligt smart för att hitta dem. Min gissning är dock att de inte tjänar några tusenlappar i månaden.
Det rör sig garanterat om betydligt mer.
Som alla medlemsländer, med sina skattebetalande invånare, finansierar.

Jag anser att vi ska hjälpas åt på vissa områden mellan olika länder för att det ska bli bättre för alla, men om det då är så att det är själva organisationen som är felet!?
WHO är de som tar beslutet om det är en pandemi eller inte, men efter att de ändrade den benämningen 2009 så handlar den inte om dödlighet utan spridning.
Ingen behöver alltså dö i en pandemi.
Den kan handla om en lättare sjukdom som har en stor spridning.
Jag tror inte att det är så någon tänker på detta egentligen.

Om då inte WHO hade gått ut och sagt att vi hade en pandemi häromåret.. hade den då funnits?
Det dog inte fler i Sverige än normalt.
Problemet var beläggningen på sjukhusen, men det är en ständigt återkommande fråga och handlar inte om en pandemi utan om dåligt förd politik.

Så WHO - The United Nations agency working to promote health, keep the world safe and serve the vulnerable - vilken mening gör de?
Rör dig, var sund och håll vikten.
Det är det bästa tipset för att klara det mesta, men måste vi skänka flera hundra miljoner för att få veta det?
Jag är skeptisk.