torsdag 8 juni 2023

När framtiden knackar på.

Bebisar framställda i labb?
Det kan bli framtiden om forskningen får bestämma.
Det må vara jag som är märklig som tycker att detta är lite konstigt, men jag ställer samma fråga som igår: Varför?
En av anledningarna som förs fram är att med denna teknik kan två män få ett biologiskt barn tillsammans.

Jag har inga bekymmer med vem någon älskar.
Jag har inte bekymmer med att någon skaffar barn eller får hjälp med detta, men att helt framställa barnet?
Vad hände med diskussionen kring det "vanliga"?

Jag anser mig vara väldigt öppen.
Jag tycker att gentekniken är bra, men anser också att det ska finnas ett syfte som är bra med det.
Man kan genmodifiera grönsaker för att världens människor ska få mat, anpassa växter så att de tål ett annat klimat eller gå in i DNAt hos embryon för att ta bort farliga sjukdomar.. det kan jag förstå.
Jag köper om man i framtiden kan gå in och ta bort cancergener eller andra farliga sjukdomar.
Det tycker jag är ok.
MEN, gå in och bygga ihop ett barn utifrån DNA från två personer som inte ska kunna få ett barn?
Känns det verkligen rätt?

Biologiskt barn.
Något som kan vara väldigt känsligt för många och själv hade jag ingen önskan.
Jag ville adoptera men adoptionsreglerna i sig var så svåra och krångliga att det inte gick.
Jag var inte gift, var för gammal och när det gick upp för mig att det skulle ta flera års väntan på att ens få ett besked så blev det för mycket.
Jag kan förstå att adoption känns svårt, men i Sverige finns många barn som behöver hjälp på olika sätt. Att sätta upp sig som familjehem går bra oavsett om du är hetero, homo eller ensam.
Du som person är då avgörande.

I dagsläget finns redan möjligheten att skaffa barn även om du biologiskt inte kan.
Räcker inte det?