måndag 19 juni 2023

Invasiva arter?

Allting har en mening, allting har en plats?
Eller inte.
Jag hänvisar ofta till Darwin och hans teorier om den starkes överlevnad.
Den naturvetenskapliga grunden säger dessutom att ingenting försvinner, utan allting omvandlas. Det som finns på jorden nu fanns även för 10 000 år sedan men det har ändrat form.
Vilken form är då ok?
Ja, det beror såklart på vem som sätter gränserna.

Om Darwins teori inte hade funnits, så kanske man hade ansett att fåglarna på Galapagos var invasiva om de tog sig någon annanstans.. jag vet inte, men kan gissa.
Av alla de invasiva arter de berättar är så hemska, så har jag i omgångar tidigare försökt plantera in tre av dem.
Varken lupin, parkslide eller gullris överlever i min trädgård.
Jag har ingen aning om varför, men de vill inte trots flera försök.
Inte ens jättebalsaminen ville vara här.
Nu hade jag tydligen fått ta bort dem om jag hade lyckats.

Människan lever sitt liv nu utefter att vi är den perfekta levnadsformen i en perfekt värld.
Jag tror inte att det är så utan att vi alla ständigt är i förändring.
Sjukdomar som sprider sig är en del i naturens gång och på samma sätt är det när vi bekämpar den.
Om 10 000 år ser förmodligen inte jorden ut som den gör idag men vad spelar det egentligen för roll!?

På listan över invasiva arter återfinns minken.
Jag skrattar lite för mig själv för just minken har vi haft problem med på Listerlandet.
Inte för att det finns minkfarmar utan för att det finns vänsterextremister som släpper ut dem.
När minkarna sedan har tagit sig ut i "frihet", vilket inte stämmer då de är tama (domesticerade), så äter de upp alla småfåglar och allt annat smått i naturen.
De skapar en obalans som inte ska finnas.
Vad ska då vänsterfolket göra åt detta?
Nu finns minken till och med, med på en lista över arter som ska tas bort och raderas.
Ska de då leta upp och ha ihjäl dem som faktiskt har rymt eller släppts ut?
Jag tror inte det.

Invasiva arter.. det kan vara min okunskap som talar men det kanske är så att dessa efter hand är en del i att förändra vårt land för en framtida fauna?
Det kanske inte ska vara som det är nu?
Ingen av oss lär få veta utan det blir gissningar.

Min gissning är att vi kan göra vad vi vill, för dessa växter kommer finnas kvar ändå.