fredag 16 juni 2023

För världens barn.

Sudan, ett litet land i världen med stora bekymmer.
På barnhemmen dör barn som flugor och jag önskar av hela mitt hjärta att jag hade kunnat hjälpa dem. Samtidigt är det absurt hur världen fungerar och jag funderar ofta över hur orättvist det kan vara.
Många menar då att de inte känner alla de barn som svälter ihjäl i världen och nej, det kan jag förstå.
Det är inget djupt personligt som drabbar den enskilde.
Att 50 barn har dött på ett barnhem i Sudan rör nog de flesta, men ingen bryr sig egentligen.

Det absurda blir då när hela världen kan falla i tårar över att Zlatan ska sluta spela fotboll.
Han är alltså inte sjuk, inte skadad eller döende på något sätt.
Han ska bara sluta jaga en boll.
Få känner honom personligen men plötsligt bryr sig hela mediavärlden om honom ännu mer än de redan gör. Plötsligt är han det viktigaste i hela världen.
Samtidigt svälter barnen ihjäl.

Ser ni det absurda!?

Zlatan ensam hade kunnat betala både för att borra brunnar och plantera grödor på många ställen. Många människor kan med sina förmögenheter förhindra det som händer, men ingen kan slå igenom det mediebruset. 
Det är nämligen media som bestämmer att de döda barnen på barnhem i Sudan är värda en artikel medan en fotbollsspelare som avslutar sin karriär är värd tusentals artiklar.
Zlatan har inte valt det men media gör.

Varje litet barn.. det är så hemskt.
Samtidigt som sedan systemet gör att ingen kan hinna adoptera dessa barn, så har många av dessa länder regimer som inte accepterar hjälpen utan främst roffar åt sig själv.
De ser till sin egen lön, precis som politikerna i Sverige, och bryr sig inte om att någon värdelös unge dör. Det är för mig helt fruktansvärt!

Hela adoptionsprocessen måste ses över och förbättras för att barn ska få en ärlig chans.
Hade sedan människor lagt hälften så mycket pengar som de köper katt och hundmat för, på att skicka till fattiga länder.. då hade svälten varit utrotad.
Men den egna personen värderar många gånger sitt husdjur högre än ett barn i ett annat land.

Jag önskar att världen var annorlunda.