söndag 18 juni 2023

Bäst i Europa!

Rökning är snart ett minne blott och andelen människor som röker i Sverige minskar i en rasande takt.
Till allas glädje!
Rökningen kostar samhället massvis varje år och det kostar även den enskilde.
För en gångs skull känns det som om vi faktiskt kan skryta om att vi i Sverige faktiskt är riktigt bra.
Väldigt få människor röker idag i Sverige, och då måste man titta på varför.
Varför har människor i Sverige slutat att röka?

Kan det vara att vi plötsligt är så medvetna om hälsan?
Jag tror inte det. 
Medvetna har vi varit länge om att detta inte är bra.
Det är ingen nyhet även om det med åren har blivit än mer tydligt.

Priset?
Jag tror det är helt avgörande.
Priset för en ask cigaretter är uppe i 70 kronor.
De pengarna bränns bokstavligen upp.

Svårigheterna att röka?
Ja, jag tror att det också är en stor del.
När man satte förbud för att röka på uteserveringar protesterade jag hej vilt men i efterhand så har det varit rätt. Jag hade fel. Det är skönt att komma hem och inte tvätta allting som man har haft på sig.
Lukten i håret var helt fruktansvärd!
Det satt dessutom i allting och försvann inte direkt.

De som i dagsläget fortsätter att röka tror jag är uppdelad i två grupper.
En grupp ungdomar som fortfarande tycker att det är lite coolt, samt en grupp äldre som började för länge sedan. Ungdomar tar nog främst andra saker idag - tyvärr - och där får metoderna kollas upp för hur man ska göra.

Att själva rökandet har gått ner på miniminivåer kan också ha att göra med att det eventuellt smugglas in fler cigaretter nu än tidigare men jag vet inte. En svart marknad brukar finnas men den svämmas nog främst över av alla olika vipes. Lika farliga men i en finare förpackning.

Vi gläds iallafall åt att vi som land är bra på något!
Heja!