torsdag 15 juni 2023

Sweden Rock - viktigast i världen!?

Jag älskar musik.
I princip all musik och så även rock.
Sweden Rock Festival firade trettio år och självklart ska det firas!
Det gjordes också.
Fullt hålligång med ständiga nyhetsuppdateringar i de flesta medier.
Jag tycker det är jättebra och vill att rockfestivalen ska leva länge till, med artister som förhoppningsvis orkar vara där.
Jag hade inget band i år men är lika lycklig ändå.
Jag kan höra musiken hem till mig.

Det jag ska göra nu handlar dock inte om rocken alls utan jag vill ge en känga till media över lag.
SRF må ha firat 30 år.. men Sverige firade 500 år på tisdagen.
Alltså, dagen innan rockfestivalen drog igång.
I Sölvesborgs kommun anordnades nationaldagsfirande i Hällevik och som vanligt arrangerades det av Facklans Hembygdsförening. 
En dag fylld av aktiviter inriktade för barn.
Hoppborgar, gycklare, trolleri, lekar, tåg.. rubbet.
Allting gratis genom regin av människor som ställer upp och bidrag från olika företag och kommunen.
Därefter en nationaldag för de lite äldre, med Sölvesborgs Musikkår och sång.
Du gamla du fria för alla.
En stillsamt men bra firande för de 500 år sedan det var Vasa beträdde tronen.

Men... vem bryr sig?
Jag såg fler nyhetsartiklar kring att Göteborgs stad firade 400 år än att Sverige som land firade 500 år.
VARFÖR?
Det finns bara en grupp att beskylla för detta:
Media.

Vem gör prioriteringen att det är viktigare för lokaltidningarna att intervjua människor som SKA på SRF, istället för att kolla hur 500-årsfirandet ser ut i samma kommun!?
Nu menar jag inte att man ska ta bort rapporteringen kring musikfestivalen, men jag anser att det finns andra saker att också rapportera kring.

Finns det någon där ute som på allvar tror att något annat land i världen skulle ha en 500-årsdag, men inte fira den?
Det tror inte jag.

Heja Sweden Rock!
Men media bör ta sig en funderare över sitt jobb och sitt uppdrag när man inte sätter in en enda notis över alla de 500-årsfiranden som har gjorts.