fredag 30 juni 2023

Av hela mitt hjärta.

Alla föräldrars mardröm.
En av dem iallafall.
Sist barnen var med på en av de större färjorna fick de inte ens gå ut och ens närma sig räcket av rädsla för just detta: Ett barn faller överbord.

Det är så lätt att säga att barn inte ska vara där, att barn inte får det eller att barn inte ska göra så. 
De där aktiva barnen kan vara snabba och det är ett sekundverk. Mamman hoppade efter vilket alla föräldrar förstår. 


Fallet i sig måste vara tiotalet meter.
Därefter i vattnet. Ett stort kallt hav.
Sedan leta efter sitt barn.
Ångest.
Lever båda när de tar sig upp så klättrar barnet på mamman och en sjuåring kan kämpa rätt bra.
Drunkningsrisk direkt.
Finns inget annat ord som kan beskriva känslorna.
Ren och skär ångest!

Hur gör man om de andra barnen står kvar på däck!?
Hoppar man då!?
Kan man leva med att man inte hoppade!?

I skrivande stund vet jag inte hur det gick med varken mamman eller pojken men jag hoppas av hela mitt hjärta att de ska klara sig.
Att de både ska överleva utan men.
Jag ser ryktena på nätet och hoppas att de inte är sanna för inte på något sätt är detta rättvist.

Vem du är, ålder eller var du kommer ifrån spelar ingen roll.
Detta är så ofattbart hemskt oavsett.
I en riktig saga så har de överlevt båda två, även om det inte verkar så.
Vilken hemsk mardröm.

Detta kommer berättas för många barn i många år när man ska åka med båt.
Alla tankar till dem allihop.