fredag 23 juni 2023

Glad midsommar!

Midsommar!
Den högtid som främst firas med vänner, jämfört med julen som är en familjehögtid.
Jag är ju som jag är och är inte speciellt traditionell av mig.
Träffa vänner och hitta på saker är alltid kul, men bara när man väljer det.

Jag tycker att midsommar är trevligt, men brukar inte bara fira de vanliga högtiderna och för mig är Diwali större än det mesta. Julafton går före, men det är för att barnen älskar den.
Diwali innebär en stor fest med de närmsta vännerna och är en hinduisk högtid.
Jag tycker att religion är kul och hade nog firat alla högtider om jag hade haft tid och kunnat, men det blir lite jobbigt om allt ska in.

Midsommar kommer från norra Europa men kan inte riktig härledas.
Några menar att det är en kristen högtid, andra att man kan härleda den till fornnordisk tid.
Midsommarblotet.
Många har åsikter om att det ska firas ordentligt för att det är en svensk tradition och jag tycker att vi ska hålla dessa vid liv, men tycker också att saker kan förändras.
Jag är helt ärligt rätt trött på den så kallade midsommarmaten.
Samma med jul och påskmaten.
Den är likadan och vid varje tillfälle sitter man och äter maten i flera dagar.
Det blir alltid för mycket!

För mig är det oviktigt varför en högtid firas för det viktiga är med vem man är.
Midsommar ska firas med människor man tycker om, oavsett var man är.
Ät något gott, dansa om du vill men umgås!
Umgås med dem du vill ha nära!

Så en glad midsommar till er alla där ute!
Hoppas ni njuter av samma vanliga mat och får en kanonkväll!