tisdag 16 februari 2021

När internet stängs ner.

Militärkuppen i Myanmar har återigen satt landet på kartan och denna gången genom att begå det fruktansvärda brottet som ger en huvudnyhet i Sverige: Deras internet är nedstängt.
Jag tycker visserligen att det är bra att det blir en reaktion, men förundras över det faktum att det är fel nu, men inte när världens, förmodligen, mest mäktiga person fick sina konton nedstängda.
Det anses nämligen av många vara helt rätt.

För mig handlar detta om en av de mest grundläggande sakerna i hela världen: frihet.
Friheten att få tycka, tänka och uttala vad man vill.
Jag är så säker på att det är rätt att jag till och med hade kunnat tänka mig att sträcka mig längre än de lagar som redan finns idag, och det gällande hela världen.
För det är just det.
Det fria ordet är inte ett bekymmer.
Bekymret är när människor inte förstår just det.
Människor får tycka olika!

Trumps konton stängdes ner och människor i hela världen hurrade över att han inte längre fick uttrycka sina åsikter. Jag tänker tvärtom.
Tänk er att man har makten att stänga ner världens mäktigaste man.
Vad kan de då inte göra med oss?
Vad är lilla du och jag värd i det stora hela, när den person som styr ett stort land inte längre får tycka. Nu har ett helt lands befolkning skurits av från omvärlden.
I ett kick.
Vad trodde media och världen?
Att det skulle vara omöjligt för att de är ett helt land?

Min rädsla blir när man börjar justera vad människor tycker och tänker för även om tankarna är annorlunda, så är tillvägagångssättet detsamma som för snart hundra år sedan.
Tyck vad du vill, så länge du tycker rätt.. problemet blir då VEM som tycker rätt.
Jag anser inte att jag ska vara den som ska besluta det, men anser inte heller att någon annan ska vara det. Se då istället till att ändra lagarna så att den som inte förstår innebörden av sitt agerande kan bli dömd för det, inte för vad eller vem texten de misstolkade skrevs av. 
Detta kunde hänt även i Sverige.

Fram för det fria ordet!
Allas fria ord.