lördag 11 november 2023

Det nya Sverige?

Jag blir så oerhört glad när jag läser artikeln om Shahad.
Hon är femton år och tar snart studenten då hon har läst in hela gymnasiet på distans.
Inte bara på distans, utan på en kortare tid än vad majoriteten av alla i Sverige gör.
Riktigt bra jobbat!

Då kommer vi till en av de kärnpunkter jag skulle vilja se inom all form av utbildning i Sverige: Jag vill se examen efter bevisad kunskap.
Tiden ska aldrig vara avgörande.

Systemet i Sverige är enligt mig fel på alla distanser.
Grundskola, gymnasium, högskolor, universitet, vuxenutbildning eller SFI.
Feltänkt!
Så många som går och drar istället för att bara göra saker klart!
I mitt utbildnings-Sverige så gör man om hela tänket och ger den som utbildar en summa.
Därefter är det upp till dem att lösa studenternas önskemål.
Det kunde med andra ord innebära att du skulle kunna läsa in och bli lärare på ungefär två år, istället för det dubbla. Du skulle också kunna vidareutbilda dig samtidigt som du gör något annat.
Du kunde läst in gymnasiet på ett år.

Allting ska enligt mig handla om att vi ska se till varje individ.
När nu gamla ord som särbegåvning eller särskild begåvning är så oerhört på modet att man glömmer allt annat, då bör man också ge dem som kan studera effektivt möjligheten att läsa in en utbildning på kortare tid.

Jag kan beskriva med läraryrket då det är där jag har pluggat i alla år.
Grundutbildningen är cirka fyra år, men du läser eller har kurser enbart hälften av dagarna.
Jag vill att fler av kurserna kunde tentats av i den takt studenten själv vill.
De ämnen som kräver praktik ska bli betydligt hårdare.
Under alla år jag läste så var det en enda person som blev tillsagd att söka ett annat yrke och den personen vågade inte ställe sig framför någon för att prata.

Alla instanser, förändra tänket.
Självklart ska du kunna ta studenten som femtonåring!
Du bör även kunna ta den när du är 25 år.
Om vi ska ha tänket att vi ska möta alla, så bör vi göra det på alla plan.
Har du lätt för dig eller svårt?
Du ska få läsa i din takt!

Heja Shahad!