fredag 12 juli 2024

För då gäller inte försäkringen..

En kille i Helsingborg hyrde ut sin lägenhet i andra hand. Han gjorde vad som förväntades och tog referenser och lön. Han har fått betalt men kommer hem till en lägenhet som är totalt förstörd. När de filmar är det svårt att förstå hur någon har kunnat bo i den svinstia som finns där.
När killen tar kontakt med sitt försäkringsbolag så gäller inga försäkringar, trots att han har betalt dem under hela tiden.

Detta hänger jag upp mig på.
Försäkringar.
Självklart måste man ha försäkringar för annars är risken att man står utan någonting om det händer något, men händer.. det är frågan.
Om hans lägenhet är helt förstörd och han har betalt försäkringen under tiden.
Hur kan den inte gälla?

Jag betalar nästan 4000 kronor i månaden i försäkringar. Bilen, huset, barnen och mig själv fick jag lägga till häromåret för det visade sig att jag hade glömt det.
Det är en månadskostnad.
När det blev översvämning in i källaren så var det bra och även när en av elleksakerna självantände, men kostnaden är helt skrämmande.
Mer än en gång har jag tänkt att försäkringen ska ta saker, men de räknar av det mesta.
Värdet på saker försvinner.
Kostnaden försvinner dock inte och på barnen vågar jag inte byta då risken är att de faller mellan stolarna om det händer något.

Problemet är också att jag har jämfört mellan de olika försäkringsbolagen som finns, och kostnaden är standard. Det kan skilja någon hundralapp på något håll, men det är ändå runt det priset det landar på.

Som vuxen sitter man då fast i så mycket saker du inte kommer ifrån.
Elräkningen kan du knappt påverka.
Vattnet ska bli dyrare.
Du måste ha en försäkring om det händer något.
Bor du landet så behöver du ha en bil och bilen är nog det dyraste av allting. Hade jag kunnat leva mitt liv utan en bil så hade jag gladeligen gjort det men att bo på landet utan väldigt mycket kollektivtrafik är svårt.

Killen som nu kommer hem från sin vistelse ska nog vara glad att han ens har fått hyran betald för som den lägenheten ser ut på bilderna så är det nog ingen människa utan ett djur som har bott där.
När en försäkring ska gälla är inte lätt att veta.