måndag 7 november 2011

Insändare om synligt lärande

I dagens Blt var det en insändare av Anders Knape och Maria Stockhaus, ordförande utbildningsberedningen SKL. Den handlade om hur viktig lärarens roll är i skolan. Den handlar om att extrapersonal, gamla böcker och stora klasser inte spelar någon roll för elevernas kunskap bara läraren har energi och lust för det den gör. Jag håller verkligen med! Förstår inte varför de lärare som gnäller över allting inte helt enkelt betyder jobb. Inte nog med att de är tradiga att lyssna på, de ger inte heller eleverna den kunskap de förtjänar för de orkar inte. Jag tycker det är jättebra att det sätts lite hårdare krav på lärarna, man ska bevisa att man har gjort sitt bästa för varje elev. Eleverna kan inte hjälpa om de får en "trött" lärare. Den dag jag tröttnar på mitt läraryrke, om jag gör det, så betyder jag till ett annat arbete!