tisdag 15 november 2011

Europas supande

I Riksdag och Departement tidning 30 finns det en artikel om att Europas supande kostar mer än det smakar och att IOGT-NTO vill minska mängden alkohol man får ta med sig från en resa. De hänvisar till WHO i Europa och Världsbanken som vill höja skatten på alkohol för att minska skadeverkningarna. Nu vet jag inte om det är min dumma ungdom som ställer till det men jag vet att vad jag än vill få tag, så får jag tag i det fast jag bor i en liten håla på landet. Spritförbudet i USA satte fart på maffian. Nu tänker de inte förbjuda det helt men de vill minska vad varje person ska få ta med sig. Imin värld är inte det problemet. Hur mycket alkohol jag än har hemma betyder inte det att jag ska supa mer. Jag behöver inte dricka vin eller öl varje dag, jag föredrar Coca Cola, men jag nu gör det. Vem skulle hindra mig? Vill jag ha tag i alkoholen får jag den ändå. I mina ögon hade det varit mycket bättre om de lagt energin på att upplysa om riskerna. Hade varit så typiskt att alla ska straffas för att några har problem. Så tycker inte jag att ett samhälle ska fungera.