lördag 26 november 2011

Sverigedemokraternas landsdagar

Sverigedemokraterna ska hädanefter kalla sig för socialkonservativa. Jag må vara korkad men jag fick slå upp och läsa vad detta betyder. "Socialkonservatism är en politisk åskådning som utvecklades ur konservatismen i slutet av 1800-talet. Anhängare till socialkonservatismen ansåg att samhället hade ett ansvar för att alla skulle få en dräglig levnadsstandard. Man menade att samhället bland annat skulle ta itu med farliga arbetsmiljöer och sjukdomar." skriver Wikipedia. Jag tycker detta låter bra, helt klart att alla ska ha en dräglig levnadsstandard. När jag ögnar igenom SDs krav kan jag inte säg annat än att vissa av dem har jag förespråkat länge som exempelvis att vårdnadsbidraget ska införas, kärnkraften ska byggas ut och de vill lägga extra fokus på kriminalitet. De vill bland annat införa livstidsstraff utan möjlighet till benådning.

Jag tycker det är roligt att läsa de olika partiernas åsikter och idéer för i alla partier tycker jag att man kan hitta bra saker. Vilken tur att det är ok att tycka som man vill! Olikheter är bra även om de kan vara irriterande ibland. Livstidsstraff i mina öron ger en fråga, svenskt livstidsstraff eller sådana man har i USA? Jag tycker verkligen straffen i Sverige är för korta men jag tycker inte det är humant att låsa in en person som begår misstag i sin barndom i ett helt liv. Alla har varit unga och dumma någon gång, jag med även om gränsen över vad som är dumt är olika. Fängelse i Sverige tycker jag i de fall det går ska leda till rehabilitering så att de kan komma ut som normala människor. I de fall det inte går ska de hållas inlåsta som skydd för allmänheten.