torsdag 3 november 2011

Nobelfesten 2011


Jag blir så arg när jag lyssnar på radion ibland! (Rätt ofta faktiskt) Hörde på radion att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson inte heller i år är välkommen på nobelfesten trots att alla partiledare ska vara med. Lever inte vi i ett modernt, demokratiskt samhälle där alla människor är lika värda? Vad skulle de göra om en av nobelpristagarna var aktiv i Jimmies parti, hade inte den personen heller blivit bjuden? Jag har ytterst svårt att tro att vänsters partiledare inte är bjuden och han har öppet erkänt att han är kommunist. Vad gjorde kommunismen för världen? De kommunistiskta ledarna sköt de som sa emot och hade en egen åsikt. Är Lars Ohly välkommen? Men partiledaren för ett parti som säger att de inte har några extrema högeråsikter, de får inte vara med? Är det skillnad på person och person då? Är diskriminering ok på vissa plan men inte andra? I mitt Sverige är alla lika mycket värda. Alla i mitt Sverige ska följa de svenska reglerna och alla i mitt Sverige får chansen att visa vilka de är. Jag kan inte döma människor som inte tycker som jag utan jag får helt enkelt acceptera och respektera deras åsikter, men jag behöver inte hålla med dem. För mig är det en självklarhet att ALLA partiledarna ska komma. Vi är inte ett land som ska sortera människor efter vad vissa av oss tycker. Hade jag varit Jimmie hade jag den dag det kommer en inbjudan (för det hoppas jag det gör) skrattat och tackat nej. Men han ska få valet att bestämma om han själv vill. Det är vad valfrihet är för mig.