tisdag 15 november 2011

Lärarlegitimation

Debatten har svalnat lite vad gäller vikten av lärarlegitimation men ämnet är fortfarande väldigt viktigt. För mig tror jag att det hade gett läraryrket mer status. Ofta hör jag när jag är ute bland yngre människor att om de inte får något annat jobb kan de alltid jobba inom hemtjänsten eller skolan. Självklart ska det inte vara så. En lärare är många gånger en av de viktigaste människorna för barn och ungdomar. Läraren ska inte bara vara ett stöd utan det är den personen som ska hjälpa varje elev att prestera sitt allra bästa. Jag ser positivt på den nya skollagen och de hårdare kraven på lärarna och då även legitimationen. Att bara en legitimerad lärare kan sätta betyg ser jag som ett plus. Vem vill gå till en läkare som inte har klarat sin utbildning eller inte gjort den alls? Inte jag. Jag vill inte heller släppa barn till skolan där de inte får det de förtjänar. Självklart finns det personer som är lämpade som lärare men inte har utbildningen och tvärtom. Men i princip alla andra yrken får du då börja plugga och i mina ögon ska samma gälla för den som ska arbeta i skolan och sätta betyg.