onsdag 12 november 2014

E22 - oviktig för Sverige.

Fyrfiligt genom Blekinge?
Kanske en järnväg som på ett effektivt sätt förbinder vårt län med allt land norröver?
Nej, glöm det för istället ska det nu satsas på att bygga norrbotniabanan.

Tro mig, jag missunnar inte alla människor norröver en fungerande järnväg, verkligen inte. Jag ställer mig dock väldigt skeptiskt till vissa saker.
När Botniabanan byggts kom Riksrevisionen fram till att den inte var så effektiv som det var tänkt och för många år sedan såg jag ett program som handlade om de otroliga summor den kostade och vilken effekt som uppnåddes. Inget var som förväntat.
ornskoldsvik.se
Nu ska vi lägga ett antal miljarder till på att bygga ut den.

I Blekinge har vi E22an. En Europaväg med rondeller, fartkameror och femtiosträckor. Europaväg. Utöver det faktum att den inte är en motorväg utan många gånger en landsbygdsväg som går genom diverse byar är den inte fyrfilig utan två och trefilig.
Vi har två stora hamnar med industrier som behöver dem.
Vi har färjetrafiken som går mot Europa och varje dag kommer det ett antal lastbilar som ska uppåt i landet. Dessa lastbilar ska ligga och köra på dåliga vägar.
Industrierna som är bra för hela Sverige hade behövt järnvägen.
Utöver detta har vi all turism som kommer dagligen till vårt land.

Varför i hela världen ska vi då lägga miljarder på en järnväg som människor inte använder i den utsträckning för att det ska bli lönsamt?
Sommartid står trafiken still vissa sträckor här nere.

Botniabanan kostade 15+6,6 miljarder, alltså över 20 miljarder kronor.
För de pengarna hade vi haft en fyrfilig motorväg och/alternativt järnväg för att hela Sverige skulle ha nytta av det.

Som jag ser detta är det Göran Perssons gamla löfte från 2006 som fortfarande sätter griller i huvudet på socialdemokraterna. Jag förstår att banan ska byggas, men borde man inte först prioritera det som kan gynna hela Sverige?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/nu-ska-norrbotniabanan-byggas