tisdag 25 november 2014

Allvaret i folkomröstningar?

Fler folkomröstningar!
Folket ska bestämma och finns det då ett bättre sätt att visa vad man tycker än en folkomröstning i de frågor som folket vill?
Självklart ska resultatet sedan följas.

Jag hade för några år sedan förmånen att gå en utbildning tillsammans med Martin Wannholt som i mitt tycke, förutom att vara en väldigt trevlig, kunnig och beläst man, hade fötterna fastcementera på marken. Han var inte tillgjord trots allt han gjort av sitt liv och vi hade bland annat en diskussion om snabbtågens vara eller inte vara.
Min inställning var att han hade helt rätt i hur han tänkte. Jag tänkte likadant.

Denne man riskerar nu uteslutning ur partiet för att han går emot vad partiet har bestämt och istället följer resultatet av folkomröstningen. Kan man något annat än att hedra honom för detta?
Vad många inte förstår är att det krävs sådana som Martin för att förändra ett parti för den dag alla bara blir ja-sägare till vad en liten del av partiet i huvudstaden säger, då kommer partiet dö ut. Ett parti kräver människor som går sin egen väg för att kunna förändras.

Jag är inte insatt i frågan om trängselskatt men om 57% av Göteborgarna anser att det är fel bör kanske politikerna lyssna på detta eller Afzelius har helt enkelt rätt?

metro.se
"Då sitter man i Stockholm, i Lund och Göteborg,
tre flugskitar i utkanten av världen,
och bedömer och förkastar, på krogar och i kök,
och avgör vad som har och saknar värde.
Där vet man mer om Kina,
Peru och USA än de töntar vet som lever där var dag.
Man behöver inte fråga de själva hur det är,
och man behöver varken läsa eller resa."

Om jag hade fått bestämma skulle vi haft betydligt fler folkomröstningar och detta skulle sedan följas. Alla de frågor som blir väldigt aktuella, som är aktuella i media bör det folkomröstas om så är saken klar sedan.
Ska vi förbjuda tiggeri i Sverige?
Ska vi gå ur EU?
Ska vi stoppa invandringen?
Ska vi införa vägtullar i Sverige, likt de i Europa?
Det spelar ingen roll vilken fråga det är, folkomrösta.
När folkomröstningen är klar behöver inte frågan diskuteras mer för det är det som kallas för demokrati.

Politiker är förtroendevalda och det innebär för mig att man ska lyssna på vad väljarna tycker. Tycker nu väljarna i Göteborg inte om förslaget som ligger, följ dem.
Jag hoppas Wannholt står på sig och partiet inser att olika tankar är en styrka.
Varför ska man sitta i Stockholm och bestämma över Göteborgarna?
Afzelius har i så fall rätt, varför lyssna på töntarna som lever där var dag?

Stå på dig Martin!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/demonstration-mot-trangselskatten