söndag 30 november 2014

Meningen med en praxis.

Ordet praxis betyder för mig något man alltid följer fast det inte finns på papper, en oskriven regel.

Jag är en person som i hela mitt liv har haft problem med sådana oskrivna regler hur små de än är. Saker som inte anses ok och saker som man ska göra bara för att man ska göra det.
I hela mitt liv har jag gjort precis tvärtom så mycket det har gått enbart på grund av att jag är en egen individ som kan ta ansvar för mitt eget handlande. Jag behöver ingen som berättar för mig hur något ska vara och inget parti som ska styra mig. Jag har ju valt det och inte de mig.
Självklart förstår jag att man måste följa vissa saker och det ställer jag mig dock hyfsat ödmjuk inför.
Säger någon till mig att jag ska hoppa så kan jag självklart göra det. OM jag får en vettig förklaring till varför jag ska göra det. Jag tänker inte stå som ett fån och hoppa bara för att man "ska".

Praxis. Praxis är i riksdagen något viktigt och något man ska följa.
Gäller det bara på vissa håll då?
För mig är det väldigt viktigt att det i dessa sammanhang ska vara lika för alla.

riksdagen.se
Socialdemokraterna och deras finansminister säger nu att de inte tror sverigedemokraterna kommer rösta på Alliansens budget för det är praxis att man bara lägger rösterna på sin egen.
Hm... ok.
Jag köper detta. Man ska rösta på sin egen budget och ingen annans.
Frågan jag då ställer mig är denna:
Praxis i riksdagen är att posten som andre vice talman ska gå till det tredje största partiet.
Varför i hela världen följdes inte praxis den gången?
I tre röstomgångar visade riksdagen att man inte röstade för det som var praxis.
Några gjorde det men långt ifrån alla.

För mig är detta falskspel. Tycker du något så stå för det och låt det då bli som det ska vara.
Om så Fi hade blivit tredje största parti i riksdagen så hade jag motsatt mig att de inte fick den post de skulle ha och detta trots att jag tycker de är totalt skrämmande. Praxis ska vara praxis.

Det värsta i det hela är att det görs skillnad på de politiskt valda partierna i riksdagen. Hade i princip alla riksdagasledamöter röstat mot vänstern om de blev tredje störst?
Jag tror inte det.
Men, om man nu tycker att det tredje största partiet ska ha platsen även om det nu råkar vara sverigedemokraterna, då ska man kallas för främlingsfientlig?

Jag tycker att det verkar vara rätt klart för denna regering vad praxis egentligen innebär.
Jag ser framåt med spänning på hur rösterna kommer fördelas.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/regeringens-reservplan-skicka-tillbaka-budgeten-till-finansutskottet