söndag 9 november 2014

Miljön högprioriteras verkligen!

Avföring rakt ut i vattnet som människor badar i. Helt ok om du är ett stort fartyg men inte om du är en liten privatägd båt. Svälja elefanter och sila mygg, precis så.

hbl.fi
Det pratas ofta om miljön och hur viktig den är. Blir det varmare, kallare, blåsigare.. vad det än är så har det med hur vi missbrukat miljön att göra. Vi ställer väldigt höga krav i Sverige och alla som rest till andra länder än vårt eget vet hur extremt renliga och miljötänkande vi är här.
För oss är det inget märkligt alls att ta med skräpet och slänga det och de som kastar saker rakt på marken är få. På sin höjd kan man hitta rester av frukt men det ska naturen själv ta hand om i sinom tid.

När jag var i Indien tog det tid att vänja sig. Dels var marken röd av allt järn och dels slängde man allt man inte behövde längre, rakt ut på gatan. Jag åkte lokalbussen ett tiotal mil i Vietnamn och fick sita i en buss med djur, där det man inte längre ville ha i munnen spottades på golvet. Var någon röksugen tände man helt enkelt en cigarett och rökte. Svenskar är extremt miljötänkande.
De gånger det absolut inte funnits något annat alternativ och jag slängt skräp på marken har jag fått dåligt samvete.

Polen, Tyskland och Ryssland tycker det är ok att all avföring från färjorna töms rakt ut i Östersjön. Inte fräscht precis. Senast härom året förbjud Sverige människor med fritidsbåtar att göra detsamma och då kan man fundera över vilka som släpper ut mest.
Anledningen till att de inte kan anses vara att de inte har kapaciteten till att tömma tankarna tillräckligt snabbt i hamnarna då dessa inte är utbyggda för detta. I min värld är det en prioriteringsfråga.

I Sverige får den med fritidsbåt höga böter om de tömmer avloppet från båten rakt ut i Östersjön. I länderna runt om Östersjön är det dock ok. För alla båtar.
Kan det vara så, om man ser det till sammanhanget, är vi som är överkänsliga?
Uppenbart är att inga andra länder verkligen verkar bry sig.

Tro mig, jag tycker inte det är ok att toalettrester slängs rakt ut i vattnet med tanke på hur mycket medicinrester etc som kan finnas där i så jag anser att vi gör rätt, men hur ska vi övertyga alla andra om att det är såhär det ska gå till?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/toalettavfall-far-dumpas-i-ostersjon