söndag 23 november 2014

Att slå ihjäl en åttaåring.

När du är åtta år går du oftast i andra klass och ditt största bekymmer bör inte vara större än att du kan prata med en vuxen om det. Kanske någon retas med dig i skolan eller du inte kan allt det du vill. Jag tror det är rätt normalt även om det inte är rätt.
Att vara åtta år och gå hem från skolan med ont i magen för att dina tillförordnade föräldrar misshandlar dig. Det är inte normalt.

Yara blev inte äldre än åtta år och det är lätt att vara efterklok. Det är lätt att skylla på allt och alla men de som enligt mig är ansvariga för att hon inte längre finns i livet är de som nu sitter häktade. Befinner man sig i en liten lägenhet hör man vad som händer.
Över 250 frakturer..
cattasbubbla.se
Man vet vad de andra gör och är det så att någon blir slagen så att de, jag kan missa men på ett ungefär, har 250 frakturer på kroppen, då vet de andra det.
Kanske att de kan missa en del av det men inte allt. Säg att varje slag har gett en fraktur så är det 250 slag som de i samma lägenhet inte ska ha hört?
Glöm det. Det är inte sannolikt.

Min övertygelse är att de kommer dömas med rätt långa straff både mannen och kvinnan. Hur långa de än blir önskar jag dock att de blir dömda till utvisning så fort straffet är avtjänat. Jag gissar på att deras egna barn är familjehemsplacerade och är de i ett bra hem, hoppas jag att de kommer kräva vårdnaden om dem så fort de får möjligheten till det.

Blodshämnd är inget vi anammar i Sverige men Yaras föräldrar som nu finns i Sverige vittnar om rädslan inför den egna släkten trots att de inte själv gjort något mot flickan. De är livrädda för vad som ska hända om de tvingas återvända. Jag anser att blodshämnd är fel men kan till viss del förstå tanken. Hade någon gjort något liknande mot något av mina barn hade jag visserligen aldrig hämnats på dennes familj eller släkt men jag hade förmodligen väntat tills förövaren släpps och då hade jag inte varit nådig.

Om morbrodern och hans fru döms till utvisning kommer de med all sannolikhet inte genomföras för om jag inte minns fel är det knappt en av tio som blir utvisade. Alla andra har ömmande skäl att stanna och gissningsvis kommer detta att påpekas i deras fall också. Trots detta, jag får låta hemsk, önskar jag att de inte får stanna. De har verkligen förbrukat förtroendet här och det de gjort kan de lika gärna ställas till svars för i sitt hemland.

Bara att kvinnan sitter och gissar att Yara själv åsamkat sig skadorna med en brödkavel är absurt. Människor som dessa bör inte gå fria bland andra folk. De ska låsas in och sen hoppas jag att karman gör vad den ska. Min tro är att alla i slutänden får precis vad de förtjänar.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/kvinnan-kan-inte-forklara-blodet-pa-brodkaveln