måndag 24 november 2014

Konstnären Hitler.

I mina ögon en väldigt fin bild även om jag aldrig skulle hänga upp den i min bostad. Inte för att det var Hitler som målat den utan för att jag inte har några tavlor i den genren alls. Här finns abstrakt konst och självklart en målning på Havelidabacken här i Hällevik gjord av vår egen Stina Brorsson. Inget annat. Bilder på barnen men där går gränsen. Konst är inte min starka sida.

svt.se
En sak gör jag dock väldigt stor skillnad på: sak och person.
Jag behöver inte älska det en person gör för att kunna säga att personen uppenbarligen kunde måla och mycket väl kunde kallas för konstnär.
Adolf Hitlers handlingar är förkastliga och jag hoppas aldrig Tellus någonsin ska råka ut för fler av denna kaliber men om det är han, Stalin eller Da Vinci som målat tavlan spelar mig ingen roll.
Jag tycker den är fin och hade varit glad om jag hade kunnat måla som honom.

Det här med sak och person är en sak jag ständigt tjatar om och jag anser mig leva som jag lär. Jag skulle aldrig någonsin döma någon för vad de tycker om jag gillar personen i fråga. Alla mina vänner tycker inte som jag och många gånger är det betydligt lättare att tycka om personer i ett annat parti än det egna. Anledningen är inte konstigare än att du aldrig behöver kriga med dem. Vi tycker visserligen inte likadant men vi blir aldrig konkurrenter.

Jag har hört människor kommentera Hitlers tavlor. De är dåligt gjorda och inte värda någonting. Anledningen sägs vara att det är sanningen och den har inte alls påverkats av vem konstnären var. Eller hur?
Titta på bilden själv och avgör.
Jag är ingen konstkännare och avskyr allt Hitler gjorde men hade en vän till mig kommit och målat en sådan här tavla hade jag blivit väldigt imponerad.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/hitlertavla-sald-for-1-2-miljoner