tisdag 18 november 2014

Så var vi där igen..

Kvinnans rätt i samhället. Alltid en lika viktig fråga för många men som jag anser, många gånger läggs fram på helt fel sätt. Kritik kommer nu mot att det finns för få kvinnor inom försvarsmakten.
Suck.

Ibland känns det som om jag bara upprepar vad jag tycker om och om och om... igen.
Tanken har inte slagit kritikerna, att det kanske inte är så många kvinnor som vill arbeta inom försvaret? Det behöver kanske varken ha att göra med olika jargonger eller beteenden att göra?
sr.se
Försvaret är kanske inte det första en kvinna tänka på att hon vill arbeta med.

För mig är detta överdrivna genustänk ett problem. Speciellt när det bara riktas mot ett håll.
Varför klagas det inte oftare på att det är för få män inom skolverksamheten?
Speciellt då på förskolenivå.
Ska vi tvinga in dem?
Varför finns det inte fler manliga undersköterskor?
Listan kan göras lång.
Varför är det så viktigt att få in kvinnor på "typiska" mansarbetsplatser men inte tvärtom?

Jag anser att det är att göra en höna av en fjäder. Könen är olika, tänker och prioriterar olika. Jag ser inget problem i det och skulle jag se på någon del och anse den vara värre så är det att det inte finns fler män inom just skolan. Manliga förebilder behövs, speciellt i utsatta områden.

Jag anser det fel att ha olika tester för män och kvinnor både till militär, polis, brandman.. och så vidare. Branden är inte mindre eller tjuven långsammare för att det är en kvinna som ska göra jobbet. Att kvotera in olika grupper anser jag också vara totalt fel.
Det perfekta samhället bör ju, enligt mig, vara när ingen längre tar upp detta.
När man helt enkelt tänker att alla gör det de själv vill.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kritik-mot-fa-kvinnor-i-forsvaret