lördag 16 maj 2015

Dax att sluta mjäka.

Är du åtalad men ändå väljer att inte dyka upp, kommer nu rättegången genomföras i alla fall. Tack!

Jag har suttit som nämndeman i Hovrätten och är det nu i Förvaltningsrätten. Nämndemännens vara eller inte vara diskuteras ständigt fram och tillbaka men detta handlar inte om det, utan om målen. Gångerna jag kom till Malmö för att få veta att rättegången blivit inställd, då den åtalade inte dök upp, var många. Det innebar att jag fick sätta mig i bilen och åka hem igen.
brottsrummet.se
Det slösade inte bara min dag utan hela systemets tid.

Med nya regler kommer detta nu förändras. Även om den åtalade inte dyker upp kommer rättegången genomföras och jag tycker att det låter väldigt bra.
Jag kan inte tänka mig ett mer slöseri med skattepengar än när det måste ställas in på grund av en person som inte kan sköta sina åtaganden. Jag har full förståelse för att någon kan missa men i min värld borde det vara som på alla andra ställen då. Missar du din tid - ok, det är inte hela världen. Det blir dock en straffavgift på det. Så fungerar det hos exempelvis tandläkaren och för mig är inte det något märkligt. Alla måste göra rätt för sig och klarar den åtalade inte att meddela sin frånvaro bör det vara fullt godkänt att ta ut en avgift.

Som det ser ut nu kommer det dock från och med januari inte behövas, då rättegången kommer genomföras i vilket fall. Vill personen i fråga inte komma och berätta sin sida eller sin åsikt, slipp då.
Jag anser detta beslut vara helt rätt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regler-atalad-behover-inte-narvara-i-ratten