onsdag 27 maj 2015

Ekologiskt mög.

Precis så, hata mig för det. I detta hus kommer det enbart in ekologiska produkter om de vanliga skulle vara slut i affären. Punkt.

I mina ögon är det nämligen hyckleri att kalla något för "ekologiskt" när den ekologiska frukten kommer med samma fraktbåt som den oekologiska. Det enda som möjligtvis skulle kunna kallas ekologiskt är det vi själv odlar i trädgården.

Anticimex.se
Många är de som påstår att smaken är godare på ekologiska produkter och dessa personer fortsätter att påstå det fast blindtest visar att det inte stämmer. Skulle ni inte tro mig så välkomna hit. Jag ska bjuda er på både och när ni blundar och inte ser vilken det är ni får. Jag är helt övertygad om att ni inte känner någon skillnad. Handlar du det kanske för ditt samvetes skull?
Låt mig då berätta om något som heter "mott".

Mott är en fjäril och finns i lite olika varianter men vad jag har förstått är de vanligaste i Sverige indiska mott och fruktmott. Detta är små brunsilvriga fjärilar som lägger 700 ägg/djur. De lägger främst äggen i mjöl, havre, musli, naturgodis, men när de väl är inne i huset läggs äggen överallt. I gardiner, taklister, hyllor. Överallt.
Varje litet ägg blir en larv och det är oftast först då man upptäcker dem. Det blir som spindelnät överallt men du ser inte dem förrän du börjar leta. Varje liten larv blir sedan en ny fjäril som lägger 700 ägg till. Gissa hur snabbt de förstör ett kök?
Väldigt snabbt.

Vi har visserligen ett stort skafferi men det är verkligen slöseri och icke miljömässigt tänk att vi i två omgångar har fått tömma och slänga allt i det. Inte bara i skafferiet utan allt i hela köket. Vi har en papegoja som enbart äter naturgodis, samma vi människor köper i lösvikt, och i det frodas dessa djur. Efter att Anticimex har satt upp vanliga fällor för dessa djur får huset utrymmas i två omgångar med några veckors mellanrum för giftet som sprutas är så starkt att barn inte bör befinna sig i dess närhet. Ekologiskt?
Anticimex upplyste oss om, när de var hos oss en onsdag, att vi var det sjunde hemmet den veckan han var i och att detta blivit ett stort problem med de ekologiska produkternas modernitet.

Detta gäller då bara motten. Utöver dem har det kommit annan ohyra som vi inte är vana vid här. Det är visserligen inte så att någon dör av att äta dessa larver men det är inte så fräscht att hälla upp mjölet till en kaka och se hur det rör sig. Eller hälla ris i grytan för att se att riset rör på sig.

Så ok, köp du en ickebesprutad - men fraktad över halva jordklotet - banan och hoppas du mår bra av det. Istället för att produkten besprutas där den växer (vi kunde hellre hjälpt dessa länder) så tas all möjlig ohyra hit istället vilket resulterar i att gift snart sprutas i vart och vartannat hem.
Just faran med att vi människor ska få gift i oss av besprutade produkter verkar vara en av de största anledningarna till att människor köper ekologiskt så fundera då på detta istället; Vad är bäst? Att all besprutning sker på ett ställe? Eller i vart och vartannat hem i Sverige?

Artikeln berättar om att vi ska vara medvetna konsumenter. Jag är väldigt medveten och jag avstår många gånger bananerna för att de är ekologiska. Jag vill inte ha in ohyra i vårt hem fler gånger.
Min uppfattning är väldigt klar.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-skillnad-pa-eko-markningar