lördag 3 september 2016

En mormor vid förlossningen?

Hon kom till Sverige för nio månader sedan och ska nu föda sitt första barn. Då maken redan bott i landet i över trettio år tycker de det är märkligt att hennes mamma, barnets mormor, inte får komma till Sverige och vara med vid förlossningen.
Myndigheterna godkänner inte resan då de är rädda för att mormorn inte kommer att återvända utan stanna här.

Jag är väl inskränkt men hela denna artikel är för mig mycket märklig.
Om de män som kommer hit kallas för ensamkommande barn, då bör även en tjugoårig flicka som kommer hit för att gifta sig och föda barn kallas för ett offer för barnäktenskap.
Kärleken ska vara blind, jag förstår det, men på vilket annat sätt skulle man kunna se på detta?
svt.se

Som jag ser det har en sextioårig man tillsammans med några vänner bestämt att ett bröllop ska ske och sedan bestäms det. Flickan blir sedan med barn och ska nu alltså leva i Sverige med de bidrag som ingår, när hon egentligen borde studera och skaffa sig en utbildning.
De kan visserligen ha nätdejtat eller pratat i telefon men på något sätt måste det vara arrangerat då de helt omöjligt bara har träffats på stan med många hundra mil mellan dem.

Jag hör väl till några av de udda människor som finns då jag inte tycker att mannen behöver vara med vid en förlossning. Jag har egentligen ingen större förståelse för att någon ska vara med och vara i vägen över huvud taget. De som vet vad de ska göra arbetar redan på sjukhuset.
Min mamma har dock varit med en gång och min syster en.
Det kanske var kul för dem men det är inte så akut att någon av dem absolut måste vara med.
Hur kan det då bli en nyhet att en blivande mormor inte får komma och vara med vid sitt barnbarns förlossning? Är det verkligen en nyhet?
Är det så vanligt att någon annan än mannen följer med till bb?

Enligt personalen jag har träffat är det inte något som händer varje dag. Långt därifrån.
Hon har sin make där, vad är det för fel på hans stöd?
Personalens stöd?

Om barnen i framtiden vill att jag ska vara med så kanske men annars får jag mest vibbar som i Solsidans avslutningsscen när hans mamma bestämt sig för att vara med på förlossningen för att sedan bara ställa till det.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mormor-far-inte-vara-med-nar-roshanaks-dotter-fods