onsdag 21 september 2016

Ett system som inte bryr sig.

Tänk dig att ni flyttar.
När ni kommer fram säger kommunen ni flyttat till att de vill göra läs och skrivtest på era barn för att sedan kunna placera dem i rätt klass. Ni tycker det är helt ok för att det ska passa just barnet.
Nästa gång ni flyttar görs hela proceduren om igen. Och igen. Och igen.
svt.se

Finns det något jag är allergisk mot så är det när barn far illa på grund av vuxna människors inkompetens. Hur svårt kan det egentligen vara att anpassa systemet så att barnen ska få det så bra som möjligt?

Jag varken är eller har varit överväldigad av den tillströmning av människor Sverige har fått men när de väl är här måste vi se till hur vi ska göra på bästa sätt. Som jag ser det då, främst för barnen.
Systemet fungerar idag, trots ett par år av mycket invandring, inte alls.
Precis som jag skriver i början, så fungerar det inte och barnen i artikeln är offer för detta extremt dåliga system. När de tvingas, för de tvingas, byta kommun om och om igen så följer inga papper med. De ska utredas om och om igen och jag hade detta uppe i min kommun där jag hoppas, jag vet inte, att systemet har blivit lite bättre.

Sverige har enorma kostnader både nu och framför sig så sett ur den synpunkten med, är detta oerhört dumt. Varje kommun gör om ett arbete som kunde varit klart i den förste.
Om ett svenskfött barn flyttar till en annan kommun tas kontakt mellan de olika skolorna för att se om det är några särskilda behov som man behöver se till men icke när det gäller dessa barn.
Vad hände med FNs barnkonvention?

Jag bryr mig inte om vilka länder de är födda i för har de nu kommit hit och verkligen är barn, för det tycker jag ska kollas väldigt noga, då ska de också behandlas som om de vore födda här.
Dessa barn har redan ett väldigt tungt bagage och behöver all den stöttning de kan få.

Sverige klappar sig ofta på bröstet och kallar sig för duktiga och bra.
Vad hände då med "barnets bästa"?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mohammad-och-fatemeh-tvingas-borja-om-i-ny-stad