fredag 14 oktober 2016

Dags att vakna upp!

Svenskarna är ett fruktansvärt folk med taskiga vanor. Inte nog med att vi dricker snaps till sillen och envisas med att dansa runt en midsommarstång så är det många av oss som inte gynnar det statligt ägda Systembolaget. Människor beställer istället öl och vin utomlands ifrån och får det hemskickat!
Nu är det dock snart slut med det.

Sveriges folkhälsominister Gabriel Wickström anser att detta inte är bra och säger att det ska stoppas. Jag skulle vilja påstå att vår minister inte har så stor koll på hur Sverige fungerar.
Mitt tips är att han en lönehelg skulle ta sig till Malmö och sätta sig en dag och räkna bilar.
Alla svenska bilar som kör över bron till Danmark och vidare till Tyskland varje dag. De kör nämligen dit för att handla alkohol i olika former och dessutom så pass mycket att bilarna körs med lut hem. Vissa bilar förundras man över, hur de över huvud taget kan ta sig fram då de är så nerlastade att varje litet gupp blir ett problem.
svt.se

Tittar jag på var jag bor och jämför med en radie runt så gäller det väldigt många människor. Jag har knappt två timmar till Öresundsbron, räknar cirka två timmar genom Danmark och sedan båten en halvtimme. På mindre än sex timmar är jag alltså i Burg i Tyskland om jag vill. Det betyder att jag tar mig betydligt snabbare och betydligt lättare till Tyskland än vad jag tar mig till Stockholm. Vill jag bara till Danmark kan jag kliva på det här i stan och vara framme efter två timmar. Om tåget går som det ska. Tror Wickström då att dessa regler skulle hindra någon i södra Sverige att handla alkohol?

Jag anser inte att detta gör någonting alls.
Jag är för ett Systembolag som har många fina sorter men annars tycker jag att försäljningen av enklare drycker ska ske i vanliga butiker. Jag har ingen förståelse för att "vanligt" öl och vin inte kan säljas på fler ställen än det som staten styr över.
Jag tror nämligen på att varje enskild människa och att varje person enskilt ansvarar för sitt liv. Drick lagom. Jag tror dessutom inte att det spelar någon roll då den som vill ha tag i alkohol eller droger får tag i det utan några större problem.

Självklart ska vår folkhälsominister arbeta för en friskare befolkning men att tro att några problem löser sig genom att han förändrar lagarna om hur mycket någon får beställa över nätet. Då är min övertygelse stor att han har fel.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sprit-pa-distans-kan-bli-olagligt