söndag 23 oktober 2016

Vikten av årsdagar..

Han gick in i byggnaden, letade upp människor med rätt etnicitet för att sedan sticka ner två personer med den kniv han hade beväpnat sig med. Både mamman och sonen avled och gärningsmannen lyckades inte mörda fler.
Rätt etnicitet i detta fallet var "svensk". Någon med ett "svenskt" utseende.
(Hur nu det kan finnas när det är något man inte får tala om.)
svt.se

Några månader senare går en annan man in i en byggnad och letar efter människor med "rätt" etnicitet. Han lyckas sedan sticka ner några och tre människor avlider av sina skador.
Manne skjuts ihjäl av polisen.
Rätt etnicitet i detta fall var "inte svenskt" utseende.
Detta resulterar i manifestationer mot rasism och årsdagen av attacken synliggörs i all media.

Likheter:
Båda brotten är begågna av män.
Båda gärningsmannen väljer offer efter etnicitet och utseende.
Båda gärningsmännen anses ha lidit av någon psykisk störning, vilket bör vara rätt självklart med tanke på hur de båda har betett sig mot andra människor.
Båda brotten begicks utav människor med rasistiska uppfattningar - de valde båda personer med det motsatta utseendet.

Skillnader:
Den ena händelsen får en dokumentär.
Den ena händelsen uppmärksammas på sin årsdag.
Den ena händelsen resulterar i manifestationer mot rasism.

Vad är jag då ute efter?
Media.
Jag vill att media ska se sin roll i den rapportering de gör för de klargör väldigt tydligt vilken händelse de anser vara värst. De visar tydligt att det ena fallet är betydligt värre än det andra.
Jo, jag inser hemskheten att någon kommer till en skola och väljer ut människor med ett utländskt utseende. Det värsta är just att det är en skola.
Jag anser dock att det är  princip lika hemskt att jag med ett "typiskt svenskt" (jag ber om ursäkt alla människor som nu anser att jag ljuger men jag tror jag passar in i den beskrivningen) utseende ska behöva vara rädd för att gå på offentliga platser som i detta fallet var IKEA.
Detta inkluderar nämligen hela min familj och speciellt barnens utseende.

Media gör skillnad i det som hänt.
Rasism handlar nämligen inte bara om vita människors hat mot andra hudfärger utan kan även vara människor som inte tycker om "vita".

Det som har hänt är fruktansvärt och jag hoppas att det aldrig någonsin händer igen men att antingen upplysa människor om båda brottens sanna natur eller inte skriva om något av dem, bör inte vara så svårt. Alla människors värde är väl lika mycket värda?
Oavsett om du är vit, heter Anton och är född i Sverige eller Abraham och är född i Eritrea?
Oavsett vilken hudfärg människorna du mördade hade?
Media måste ta sitt ansvar och rapportera även det som uppenbarligen känns obekvämt.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manifestation-ett-ar-efter-skolattacken
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ett-ar-efter-attacken
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ikea-mordaren-doms-till-livstids-fangelse