torsdag 27 oktober 2016

Som jag har väntat!

Det tog inte så lång tid!
Ekerö säger nu stopp, de klarar inte att ta emot en enda flykting till.
Jag låter säkert förmäten men detta är vad jag har väntat på!
Min förväntan på den nya lag som togs i våras, som tvingar alla kommuner att ta emot de personer som har fått uppehållstillstånd, var att det skulle få upp ögonen för eliten i Stockholm att politiken inte fungerar och se, nu börjar det hända någonting!
svt.se

Min uppfattning är att de öppna gränserna har varit en katastrof för Sverige.
Jag anser självklart att vi kan hjälpa så många vi kan från krigets fasor men jag anser att vi skulle ökat kvotflyktingantalet istället för att gynna dem som tar sig till vårt land. Jag tror nämligen inte att de har det värst och med tanke på att de flesta idag kommer med flyg och söker asyl känns det som om mina misstankar var rätt.
Innan vi hjälpte de människor vi kunde skulle Sverige inventerats på boenden som kunde undvaras, arbeten och skolor för att sedan säga hur många vi kan hjälpa. Detta hade varit bäst för alla parter.

Människor hade sluppit chansa och åka hit och de som kom skulle fått en snabb och ärlig chans in i vårt samhälle. Landet har de sista åren gjort så fel det bara går.
I mitt tycke har det med människor som styr och inte vill se verkligheten för vad den är att göra.
Lagen i våras har nu visat vad som gäller.

Ekerö kommun, som är en något mindre kommun jämfört med den jag bor i, säger nu tvärt nej till att ta emot fler nyanlända människor. Anledningen?
De har inga bostäder.

Men grattis!
Detta problem är ingen nyhet för de flesta landsortskommunen men har någon i storstan lyssnat?
Nej. De har levt med sina öppna hjärtan.

För snart två och ett halvt år sedan försvann de första 70% av alla övernattningsmöjligheter vi hade i Sölvesborg för att sedan minska ytterligare när nästa boende stod klart.
Vad ska en landsbygd som lever på turismen försörja sig på när de som vill övernatta inte längre kan övernatta?
Lyssnade någon?
Nej. Allt skulle istället gå så fantastiskt bra och detta var ett lyft för bygden.
Jo, statistiskt har det nog blivit säkrare med tanke på hur ofta de olika blåljusen är här men det känns inte tryggare.

Nu börjar kommuner i Stockholms närhet att reagera så tack!
Det betyder att även riks snart kommer vakna till och bli ännu tuffare.
Sverige ska hjälpa så många det går så länge det sker på ett värdigt och humant sätt.
Alltså motsatsen till hur det är idag.

Vi skulle kunna börja med att välkomna alla hit som väljer att följa de svenska lagar och seder vi har här. Alla andra kunde vänt tillbaka för kriget kan inte ha varit så tufft för dem när man bara ställer krav och inte ser sina skyldigheter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ekero-kommun-stoppar-flyktingmottagningen