måndag 31 juli 2017

Någon som är förvånad?

Italienska restauranger fuskar!
De märker maten som något annat och säljer det sedan dyrt.
Blir någon förvånad?
svt.se

Jag tänker absolut inte peka ut just italienska restauranger men artikeln handlar om dem.
Jag tror detta är ett gällande problem på många ställen och inom alla restauranger.
I princip.

De sista åren har vi fått lära oss att köttbullarna på IKEA innehåller häst fast att det inte skulle vara så. Vi har fått lära oss att kött skickas över hela Europa fast att det inte står så.
Vi har lärt oss att det finns en massa antibiotika i kött fast att allt i princip är närodlat och ekologiskt.
Vi har lärt oss att just märkningar, det fuskar man med.

Varför?
Samma anledning som alltid:
Pengar.
Pengar styr oerhört mycket och om då restaurangen kan tjäna femtio kronor extra på varje rätt enbart för att de byter ut några ingredienser, varför ska de då inte göra det?
Visst, etiskt fel, men pengarna kommer ändå att styra i slutändan.

Jag tror aldrig att man kommer ifrån detta och det enda som gäller är att inte vara så godtrogen.
När jag var i Indien beställde den jag reste med en blodig biff.
I ett land där kon är helig.
Gissningsvis var det en åsna eller apa som åts för ko var det garanterat inte och gris finns knappt på menyn. Hund kanske.

Såvida man inte är någon väldigt kunnig matkännare lär man inte känna någon skillnad heller.
Var maten god och stämningen trevlig?
Njut av det då och förvänta dig inte något annat för i samma takt inspektionerna ändrar reglerna så kommer det finnas de som tar sig runt dem.
Bara härom året åkte en av Stockholms finkrogar dit för samma sak och då kanske det är bättre att helt enkelt köpa något som inte utger sig för att vara bäst i världen.

Självklart finns det undantag som bekräftar regeln, men jag tror detta är väldigt vanligt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/karlskrona-varnas-for-iitalienskt-matfusk