fredag 1 mars 2019

Någons bästa vän..

Det sägs att hunden är människans bästa vän.
För något år sedan var det ett radioprogram som berättade att pengarna vi i Sverige lade på hund och kattmat, hade räckt för att stoppa stora delar av världssvälten.
Jag räknas som kall i vissa saker.
Detta är en sådan för hur förälskad man än är i ett djur, så borde alltid ett människoliv stå överst.


84232 personer.
Så många har skrivit under att djurförsöken på Göteborgs universitet ska stoppas.
Den största anledningen är garanterat för att det är just hundar man testar på.
Jag förstår detta om det hade varit någons familjehund som togs för att göras försök på. Likt St Bernhardhunden i Beethoven.
Vi ser dock bilder på svältande barn nästan varje dag.
Vad händer?
Nästan ingenting för ingen bryr sig.
Ingen bryr sig så mycket att det ens genererar en protestlista.
Är inte världen konstigt då?

Jag vet att många har sina djur som sitt allt och jag har full respekt för det.
Den stora frågan blir då, för mig, varför man inte tänker om människoliv på samma sätt.

Det finns en frågeställning som kommer i skolans senare del.
Vem skulle du rädda?
Dig själv eller tio andra?
Hundra andra?
Tusen andra?
Din mamma eller en miljon andra människor?

Dilemman är till för att ställa till det och det gör det verkligen.
Jag tycker det är hemskt att man gör tester på djur men förstår varför man gör det.
Jag förstår att det är bättre än att vi gör det på människor.

Jag önskar dock att fler engagerade sig i utsatta barns öden istället för enskilda djurs.
Det ena behöver såklart inte utesluta det andra men min uppfattning är att fler reagerar över djur i ett djurförsök än över svältande barn i Jemen och jag tycker det är hemskt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rasar-mot-hundforsoken-pa-goteborgs-universitet