tisdag 10 november 2020

Att ge sitt lillfinger.

Ordspråket säger att om du ger lillfingret så tar den andre hela handen. 
Om man du ger bort hela kroppen utom lillfingret, vad säger man då?
Regeringens nya tankar säger att en provanställning ska räcka för att få uppehållstillstånd.
Jag förstår ingenting.

Om vi inte sätter krav och skyldigheter på människor som kommer till Sverige, hur ska vi då göra?
Nej, man får inte kategorisera in människor, men jag anser att man förmodligen måste börja göra det.
För mig är det nämligen skillnad på folk och folk.
Människor som kommer till Sverige för att studera, betalar sin utbildning och sedan vill stanna kvar.. för dem ska det räcka med en provanställning.
De bidrar nämligen till vårt land, har med stor sannolikhet en god tanke om landet och en vilja för något då de har betalat för att studera här.

Människor som däremot kommer till Sverige och söker asyl, oavsett anledning, de ska ha ett arbete. Är det kvinnor och barn, män som flyr för att de verkligen är i behov av det - vilket de verkligen måste bevisa - så ska det som minsta krav vara en provanställning.

Om någon av dem, oavsett ovanstående, begår ett brott så ska de dock ut.
Jag bryr mig faktiskt inte om de riskerar att bli mördade i sitt hemland för enligt mig så måste den tanken dyka upp innan man själv blir en förövare.
Det ska gå att utvisa människor trots ett uppehållstillstånd och enligt mig så ska ingen sitta säkert när de begår brott. De personerna förstör nämligen för alla dem som sköter sig.

För tio år sedan mördades Elin Krantz i Göteborg och det blev en total chock när bilderna läckte. Att en enda människa, som dessutom själv har barn, kan göra så mot någon annan är för mig sjukt.
Han fick många år och dömdes till livstids utvisning efter det.
Det kommer blir intressant att se vad som verkligen händer för så många år av det straffet är det inte kvar. 

Det sägs att alla människor är lika mycket värda och grundprincipen håller jag med om. Lagen gör dock skillnad för är du född i Sverige och är svensk medborgare så kommer du få stanna i Sverige, men därefter så borde varenda en åka ut ur landet.
Sköter du dig inte, så ska du ut.

En provanställning ska inte gälla för ett uppehållstillstånd för gemene man. 
Ett uppehållstillstånd ska man förtjäna.