lördag 14 november 2020

För människors säkerhet.

Till sist minns man inte människors hårda ord, utan de goda människornas tystnad.
Precis de orden får jag i mitt huvud när jag ser artiklarna om nedstängda moskéer.
Frankrike har stängt ner och nu likaså Österrike.
Allt på grund av de islamistiska attacker som har skett.
Vad är då det stora bekymret?
Jo, enligt mig är det tystnaden.
Jag kritiserar högljutt oavsett vilken religion någon tillhör, men känner att det är desto viktigare om de förespråkar samma religion som jag själv gör.
Religionen islam har ungefär 1,6 miljarder utövare.
Det är ungefär 23 procent av jordens människor.
Varför protesterar de inte när människor som säger sig tillhöra deras religion beter sig illa?

Efter attacken mot läraren i Frankrike protesterades det i arabvärlden.
Inte mot det faktum att läraren hade mördats för att ha visat Muhammedbilderna, utan för att bilderna hade visats och att Macrón kallade det för en islamistisk attack.
DET protesterade de mot.
Det i sin tur betyder att de verkligen kan protestera när det är något som de verkligen anser vara fel.
För mig är det den delen som oroar.
En lärares huvud oroar inte, men en bild gör det?

Österrike och Frankrike stänger nu ner moskéer och menar att de är grunden för islamism och terror. Jag förstår att de stänger när dessa byggnader när det kan kopplas till att medborgare mördas. Danmark har gjort likadant tidigare. I Sverige får de bete sig oerhört illa för att skolor som de driver ska stängas ner.
Den stora frågan måste då vara varför.
Varför är människor tillhörandes denna religion så tysta?

För mig är det inget bekymmer med vilken religion någon har och jag har aldrig brytt mig om vilken politisk hemvist någon har. Att man inte värderar människors liv högst stör mig dock oerhört och är det så att en viss religion kopplas till en plats där detta finns, så bör man inte låta platsen för dess grogrund frodas.
Jag förstår Österrike och Frankrikes ställningstagande.

Bild från Svt.