fredag 6 november 2020

Stort grattis!!

Valresultatet i USA har verkligen visat vägen och vi är alla tacksamma för att det blev ett så entydigt besked.. Eller inte.
Många skriker nu över att det är fel!
Fel man vann!
Eller rätt?
Vann verkligen någon!?
Har någon vunnit eller ska någon?
I min värld förstår jag inte ens storheten som gör att detta ska direktsändas.
Varför får vi inte se alla andra val i Europa?
Storbritannien?
Frankrike?
Spanien?
Jag vet att USA räknas som en stormakt men mig veterligen direktsänder vi inte Rysslands val ur alla vinklar, inte heller Kinas(!), Japan eller Australiens.
Visst finns det sändningar, men inte alls i denna mängd som detta.

Siffrorna är inte helt klara men Trump har utropat sig till segrare.
Nu skriker människor valfusk.
Det har fuskats i valet!
Helt ärligt. Hur USAs system ser ut är upp till dem och anser man att det är orättvist så bör man förstå att samtliga partier i USA har godkänt det innan valet.
Att då anse att det är fel i efterhand, för att "fel" person vann, blir löjligt.

Jag får ofta frågan ställd till mig: Vem hejar du på?
Inte minst av mina elever.
Mitt svar har varit detsamma de sista tre valen: Jag bryr mig faktiskt inte.
Så länge något av partierna förespråkar dödsstraff så skulle jag aldrig engagera mig för enligt mig är det totalt felaktigt att tänka så. Ingen människa ska få avsluta livet nu, för min övertygelse säger mig att man startar om. Jag vet att det är flummigt men enligt mig blir det värsta straffet att verkligen få sitta inlåst i hela sitt liv.
Det räcker att en enda person har blivit dömd till döden oskyldigt så är nämligen systemet fel.

Trump eller Biden.
Jag har inte haft några klagomål på Trump, inget om Biden.
Jag ser två äldre vita herrar som borde sitta på sin ålders höst och njuta av sitt liv men istället tror att de är bra representanter för en hel befolkning.
Jag vet dock, då jag ständigt följer CNN och BBC, att alla hemska nyheter man berättar om Trump, sällan stämmer överens med andra länders rapportering.
I Sverige har media som favoritsyssla att kasta sand på USA och deras president, vilket för mig är väldigt lågt.

Så, vem som nu än vinner när alla röster är räknade tio gånger och resultatet står klart:
Stort grattis!

Bild från svt.se.