måndag 30 november 2020

När stenåldersmänniskan tar över.

Hosta inte!
Snörvla inte!
Vad du än gör så harkla dig inte flera gånger i rad!
Urtidsmänniskan återkommer när någon känner sig stressad.
Då försvinner allt logiskt tänkt, för fundera på det.
OM du nu blir arg för att någon hostar.. stoppar du då någon form av sittspridning genom att spotta efter den personen?
För mig är detta absurt.
Som jag ser det så upprepar dock historien sig.
Ständigt.
Se på det i olika förlopp, men människans reaktion är fortfarande densamma.
Jag jämförde metoo med häxprocesserna.
Jag vidhåller att jag hade rätt.
Jag menar att Black Lives Matters är samma felaktiga syndrom som istället för att se lösningar hittar bekymmer. Jag menar vidare att corona har behandlats på samma sätt.
Skillnaden är hur man bränner människan.
Nej, bokstavligt eldar vi inte upp människor längre, men det går att göra det på mer än att fysiskt dra en tändsticka. I mina ögon är det nämligen den mediala delen som idag är brasan.

Det är lätt att peka på vad alla andra gör för fel.
Gå inte i affärer!
Gå absolut inte i "onödiga" affärer och vad du än gör så besök inte restaurangen eller fik.
Men... om ingen gör något av detta, så betyder det inte att smittan stoppas, utan att affärerna går omkull. Tro inte att eventuella räddningspaket får allt att återgå till hur det var tidigare.
Om du nu är vid pendeln och spottar på någon annan får att de får ett hostanfall som i detta fall är kopplat till astma och allergier, så gjorde du fel.
Inte bara det faktum att du faktiskt spottade på någon utan att du helt enkelt var vid pendeln.
Om du nu själv är så mycket bättre, vad gjorde du då där?

Jag dömer ingen.
Det finns restriktioner och oavsett vad jag tycker om dem så följer jag dem så långt det bara går.
Jag är inte i affärer när det är mycket människor där, men det är för att jag råkar vara sjukligt morgonpigg och kan ta mig iväg tidigt. Jag går inte och äter eller köper en massa i andra affärer, men det gjorde jag inte tidigare heller. Det fungerar helt enkelt inte med fem barn.
Att döma andra och ta till så kränkande saker som att spotta på någon för att tycka att man själv är så mycket bättre, det är för mig skrämmande.
Det bevisar också att vi inte har tagit oss så mycket längre än 1600-talsmänniskorna som brände människor i tron att de faktiskt var häxor.
Deras egna rädslor skapade bekymren, inget annat.
Corona må döda några få, men inte i den utsträckning att vi ska börja agera bödlar.
Låt människor få stå sitt eget kast.
Sköt dig själv och skit i alla andra för tänk på just det, om du följer alla regler och gör det du ska, då behöver faktiskt inte du vara rädd.

Bild från svt.se