fredag 20 november 2020

Vem bryr sig om Mocambique?

Mitt kall i världen är att få människor att ifrågasätta det de ser och hör.
Det känns som ett livstidsjobb som aldrig någonsin tar slut.
Nu har jag väntat i åtta dagar.
Artikeln nederst är nämligen åtta dagar gammal och när den publicerades så hade det redan gått fem dagar sedan det hände. För nästan två veckor sedan så kom nämligen IS till en by i Mocambique.
De jagade folket som flydde till skogen.
Barn och kvinnor kidnappades, husen brändes och alla män och pojkar de fick tag i släpades till fotbollsplanen i byn. Där halshöggs de allihop.
Femtio barn och vuxna blev dekapiterade. 
Ett massmord.
En liten artikel var dessa femtio människors död värd.
Kvinnorna och barnen bryr man sig inte om.
SVT gav detta EN artikel.
Det blev aldrig en huvudrubrik.
Varför?
Jo, för vi har ju faktiskt corona i Sverige!
I Sölvesborg har det faktiskt dött TVÅ personer med corona de sista nio månaderna så hur i hela världen ska man kunna engagera sig i att en hel by i Mocambique blir utraderad?
Vem bryr sig liksom?

"Problemet" är att jag bryr mig.
Jag bryr mig så att det gör ont i hela kroppen men västvärlden är så upptagen av att hysterisk skrika om corona att allt annat bleknar. Var inte människor lika mycket värda?
För just det tycker alla när man tar upp det.
Ytterst få människor agerar därefter.

För två veckor sedan drabbades en hel by av en tragedi men omvärlden vänder dem ryggen.
Vi gjorde samma sak med ebola när det drog in.
MEN, när corona drar in som inte ens kommer upp i en procents dödlighet, DÅ ska hela världen stå givakt. Varför? Jo, enligt mig för att det drabbade den vita mannen i väst.
Redan för femhundra år sedan visade vi att vi var precis liiiite bättre än alla andra.
Vi "upptäckte" Amerika. Upptäckte?
Det är ett hån att det ens benämns så fortfarande.

Samtidigt läser kanske människor detta och tycker att jag tänker fel.
Det får man såklart göra.
Vi har ju faktiskt covid-19!
Förstår jag inte allvaret!?

Jag läser att en by har blivit slaktad och jämför med nu.
Tänk om någon hade gått in i Hällevik, fått tag i femtio män och pojkar och dragit upp dem på fotbollsplanen för att sedan halshugga dem. Hade världen stått tyst?
Hade det blivit EN rubrik?
Det tror inte jag.
Jag tror att världen hade skrikit rakt ut av den enkla anledning att det hände här i västvärlden.
För vem brydde sig egentligen om människorna i Mocambique?
Var är journalisterna som försöker göra skillnad istället för att bara leva på människors rädsla över saker i deras absoluta närhet.

Mina tankar går till alla de stackars människor som fick sätta livet till.
Till de kvinnor och flickor som fortfarande är i IS händer och för vad de utsätts för.
För alla de barn som aldrig får bort denna bilden ur sina huvuden.
Jag hoppas de vet om att de är lika mycket värda som alla andra..
Jag kallar det för kvalificerat bullshit.
En artikel.
EN.

Mina tankar till Mocambique.