onsdag 4 november 2020

För Sveriges riktning!

I Sverige delar vi ut det stora journalistpriset.
Det pris som för några år sedan delades ut till en journalist som hade hackat privata människors mailadresser och spred innehållet i kvällstidningarna.
En brottslig handling ledde till ett pris.
Inte för att det satte dit någon höjdare, utan för att det jagade den lilla människan.
Trollen på nätet.
Men bara de troll som tyckte fel "rätt". 
"Goda" människor på rätt sida partigränserna klarade sig från granskning och istället så hängde man ut de privatpersoner som hade haft den hemska känslan av att skriva något nedsättande av någon.
Jag försvarar inte att de skrev vissa saker, men de var inte dömda men hängdes ut som om de hade mördat någon. Det ledde till Det stora journalistpriset.
Magiskt Sverige!
I Storbritannien gör man nu i princip tvärtom och jag kan inget mer än att hylla dem!
Heja!
Måtte de leda vägen för alla form av media i världen!
Det är nämligen ett steg i riktningen för en opartisk journalistkår.
En kår som istället kan ägna sig åt riktigt journalistik.

I England får nu de som arbetar som någon form av nyhetspersonal INTE gilla sidor i sociala medier som kan uppfattas som en värdering. De får inte delta i diskussioner eller tycka något.
Äntligen!

För mig är detta självklart.
Det kan ju tänkas att jag verkligen inte funderar så med tanke på bilden jag publicerade förra året, men jag tänkte att människor skulle se skämtet.
Jag har sedan sociala medier startade aldrig gillat sidor, gått med i sidor eller något liknande då risken är att jag blir hängd för det.
Få minns det säkert men det var en sverigedemokratisk medlem som för cirka tio år sedan blev spikat på kvällstidningarnas framsidor då en sida han gillade, hade fått in en kommentar som var under bältet inom rasism-stråket.
Killen kunde självklart inte hjälpa det men blev utesluten och uthängd då det ansågs att man måste ha koll på vad som händer på sidor man gillar.
Jag kan omöjligt ha det.
De få ställen jag är med på är slutna sällskap med ett direkt syfte och det finns en enkel anledning:
Jag vågar inte.

Att nu medier i England går i samma fotsteg tycker jag är fantastiskt!
För mig är det en självklarhet att en journalist inte kan tycka eller gilla något.
Du kan inte stå opartisk och påstå att du är neutral när människor kan se vilket parti du gillar.
Det borde vara självklart!
Du bör då också som journalist följa lagen och hänga ut de dömda förövarna istället för Svenssons som inte har något att sätta emot. 

Bild från SVT.