lördag 13 augusti 2022

El - årets valrysare!

Man ska vara solidarisk.
Tänka på andra.
Vara givmild.
Jag vet inte hur många inlägg jag har gjort om energin och de kommande priserna men jag retar upp mig fullständigt över det jag läser varenda gång. Tycker verkligen någon i Sverige att detta är ok!?

Moderaterna går ut och lovar att om just DE vinner.
DÅ ska man få tillbaka 75% på elpriset över en krona...
Det är här lättlurade människor tänker att detta är ju fantastiskt!
Vi får tillbaka pengar!

Då ska man se på det ur denna synvinkel istället:
Du tjänar dina pengar och skattar för dem.
Betalar du sen 100 kronor för elen, med dina redan skattade pengar, så är 50 kronor av den summan skatt.
Staten tjänar alltså 50 kronor.
Hälften av allt det du betalar in i skatt tjänar de på, på pengar de redan tagit skatt av dig på.

Nu vill moderaterna att du ska få tillbaka 75% på det du betalar över 1 krona.
Ser ni ekvationen?
Det betyder att de gör en 50-procentig vinst på den första kronan, sen sänker de sin vinst något.
När de slår ut den generellt över Sverige kommer de dock inte förlora några gigantiska summor för allting handlar om att vinna lättlurade väljare.
Partiet som var emot bidrag?
Vad hände?

All logik säger att det absolut vettigaste man kan göra är att låta människor behålla sina pengar - alltså inte betala så mycket i skatt - och sedan ta bort skatten på elskatten.
Detta har det nya bidragspartiet inte förstått.
Tror de att alla är helt korkade?

Staten tjänar på höga elpriser.
Ju högre desto bättre.
DET kan ju vara en stor bidragande sak till att det inte görs något ordentligt åt ett totalt felaktigt system.