onsdag 31 augusti 2022

När företagen inte överlever.

Hällevik, min kära hemort i mitt älskade Sölvesborg.
En liten kommun, med en liten ort i elområde fyra.
SE4.
Jag bävar inför den kommande vintern, precis som många andra.

Ett stort hus, men vi är många.
Huset har dock helt nya fönster, tilläggsisolerades förra sommaren, nya lister där det inte är sprillans nytt, nya panel, inga vitvaror äldre än tre år, två kaminer, tre luft-luftpumpar, onödig yta stängs ner och två gasolvärmare för inomhusbruk är inköpta.
Trots det var elräkningen för januari månad, för ett halvår sedan, på strax under 15 000 kronor.
Med prognosen som nu gäller kommer jag få en elräkning på mellan 28 och 30 000 kronor i januari månad. Jag vet inte vad jag mer kan göra.
Fick för ett tag sedan höra att "det är ju bra för klimatet att använda mindre el".. men jag är inte intresserad av att backa 100 år i utvecklingen för att människor utan kunskap har tagit idiotiska beslut.

Affären i Hällevik, som är nyöppnad och fräsch, den riskerar nu att stängas.
Ingen kan nämligen klara elräkningarna som är på väg.
Varför är de då det?
Vems fel är detta?

Såhär ser det ut trots att ingen av dem låtsas om det:
  • 1979 - kärnkraftsolyckan vid Three Mile Island i USA skrämde slag på människor.
  • 1980 - Omröstning kring kärnkraft. Centern styrde Sverige.
  • 1986 - Tjernobylolyckan och miljöfolket fick vatten på sin kran.
  • 1988 - Miljöpartiet kom in i riksdagen.
  • 1994 - Sverige gick med i EU.
  • 1997 - Centern, Vänstern och Socialdemokraterna beslutade om att påbörja stängning av kärnreaktorer i Sverige.
  • 2010 - EU-kommissionen kräver elprisområden i Sverige. Alliansen godkänner det.
  • 2015 - Reaktorer stängs i förtid då det gjorts olönsamt att driva dem.
På samma logiska sätt som att mat i Sverige ska ha samma pris, så bör också elpriset fördelas och jämnas ut. Helt ärligt så bryr jag mig inte om att EU anser att detta är orättvist, för enligt mig ska de sluta lägga sig i. Vi bör inte exportera någon el alls och lösningen är, som jag ser det, att helt enkelt sluta föra ut el. Då behöver vi inte köra igång kolkraften och vi kan genom att jämka priserna också få företag på landet i område SE4 att överleva.

Varenda en av dem som tagit ovan sagda beslut bör ställas mot väggen och ta ansvar för vad de har gjort.
Tvärtemot sitter alla partier nu och lovar allt!
Just DE ska fixa kärnkraften trots att de själv är anledningen till att varenda företagare, varenda husägare och varenda kommun här nere är livrädd för de kommande räkningarna!
Räkningar som består av moms, så man glömmer att berätta att staten tjänar på att elen blir dyrare.

Vi vill ha vår affär kvar!

Gör om systemet och ta bort elprisområdena.
Har EU bekymmer med det så kan vi helt enkelt lämna det samarbetet för det i sig är en besparing på tiotals miljarder varje år.

Jag hoppas att samtliga partier ovan, som är inblandade i den sörja ni satt oss alla i, är nöjda.